Kvinna kram i magen

Kramp i magen

Dela inlägget

När magen inte fungerar kan det ofta kännas omöjligt att fokusera på annat. Matsmältningssystemet är en viktig funktion i kroppen och problem med magen får lätt stor negativ inverkan på livskvalitén och psyket.

Om du upplever kramper, smärtor eller andra symtom från magen kan det ha många olika orsaker, både hos kvinnor och män. Kanske har du mer ont i övre delen av magen? Vi reder ut vad dina problem med magen kan bero på och vilken behandling som hjälper många.

7 orsaker till kramp i magen

Magproblem kan vara både tillfälliga och kroniska. Vad besvär från magen kan bero på kan vara olika. Vart någonstans du har ont, när du har ont och vilka andra symtom du upplever indikerar vilken sorts magproblem du har.

LÄS MER: Varför har jag ont i magen?

Armar håller sig för magen

1. IBS – Känslig tarm

Visserligen är det sällan folk pratar öppet om magproblem, men det betyder inte att de är ovanliga. Hela 20% av Sveriges befolkning lider av IBS. Det är diagnosen du får när du haft besvär från magen under tre månaders tid och det inte går att hitta någon annan orsak till problemen. Diagnosen delas upp i flera varianter som ger upphov till olika symtom.

IBS-C kännetecknas av förstoppning

Du kan känna dig uppblåst och svullen, ha problem med gaser och vara förstoppad. Avföringen är hård och du tvingas krysta när du går på toaletten.

IBS-D ger kramp i magen och diarré

Vid IBS-D är det vanligt med akuta, frekventa toalettbesök och vattnig eller lös avföring.

IBS-M är en blandning av de två typerna C och D

Om du inte tydligt har någon av de andra IBS-typerna kan du få diagnosen IBS-M, som betyder att du har växlande symtom från båda.

LÄS MER HÄR – Magkatarr, dyspepsi eller IBS?

Kvinna tittar ner i sina händer

2. Stressmage

När du utsätter dig för en situation där du känner stor press eller nervositet kan du få en plötslig reaktion från magen och drabbas av ett akut behov av att tömma tarmen. Men det är inte bara akut stress som påverkar. Även stress under lång tid kan framkalla en rörig, gasig mage, som brukar kallas för stressmage.

Vad är stressmage?

När du blir stressad producerar kroppen adrenalin och andra kemiska ämnen som gör att maten passerar snabbare genom tarmen. Då hinner inte all vätska absorberas och avföringen blir vattnig. Om stressen pågår under lång tid kan du till slut få återkommande problem med magen som kan kräva livsstilsförändringar för att få bukt med.

LÄS MER HÄR – 7 knep för att lindra din stressmage

Pizza

3. Mat- och dryckesvanor

Fet mat, vissa sockerarter och alkohol kan göra att magen börjar krångla eftersom det krävs mycket av matsmältningen för att bryta ner den. Mängden fibrer har också betydelse för hur magen mår. Likaså hur ofta och hur stora portioner du äter.

LÄS MER: Fem vanliga livsmedel som bråkar med magen – undvik dem!

Gravid kvinna har ont i magen

4. Graviditet

Under en graviditet är det vanligt med olika symtom från magen. Förutom illamående kan man få ett behov av att gå på toaletten mer frekvent eftersom bebisen trycker mot tarmarna. Nästan hälften av alla som genomgår en graviditet drabbas också av halsbränna, alltså sura uppstötningar. Typiska symtom på det är bland annat smärta i övre delen av magen och en brännande, svidande känsla i halsen.

LÄS MER HÄR – Halsbränna? 7 tips för att må bättre

Man ska gå på toaletten

5. Matförgiftning

Om du har ätit dålig mat kan du drabbas av matförgiftning. Symtomen brukar komma inom fyra timmar och innebära smärta i magen som gör att du kräks eller får diarré.

6. Virusinfektion

Calicivirus (även kallat vinterkräksjukan) orsakar kramper i magen och diarré eller kräkningar.

Kvinna ligger med magont på soffan

7. Magkatarr

Magkatarr kan ge upphov till smärta i övre delen av magen, tidig mättnadskänsla eller illamående. Du kan till exempel få magkatarr av något du ätit eller om känner dig stressad och orolig. Tillståndet är helt ofarligt och går över av sig självt, men för att må bättre kan du lindra dina symtom under tiden.

LÄS MER HÄR – Fem tips för att lindra magkatarr

Minska dina besvär från magen

Ibland tar det tid att återställa en orolig mage. Du kan till exempel behöva förändra dina kost- och motionsvanor. En stor hjälp för många med magproblem är också att behandla symtomen med godkända medicintekniska produkter som är utvecklade just för det ändamålet.

LÄS MER: Hälsocoachen tipsar: Hur du slipper magont och andra magbesvär

Hur får jag en lugn mage?

Hur magen mår är ofta tätt sammankopplat med din allmänna hälsa och livsstil. Det kan vara klokt att tänka igenom hur dina dagar brukar se ut och fundera på om du ger dig själv tid till regelbundna måltider, toalettbesök och återhämtning.

Äldre kvinna tar det lugnt på soffan

Varva ner och stressa mindre

När du befinner dig i ett stressat tillstånd aktiveras hormoner som har effekt på mag- och tarmsystemet. Tarmrörelserna snabbas upp och du kan få ont i magen, känna dig gasig eller behöva göra ett akut toalettbesök. Därför är det inte konstigt att många som under en lång tid utsätter sig för mycket stress får problem med magen.

Det som bland annat kan hjälpa är att äta riktiga, regelbundna måltider och ta sig tid att tugga igenom maten. Ge magen möjlighet att smälta- och bryta ner näringsämnena.

LÄS MER: Allt viktigare att stärka immunförsvaret

Olika typer av mat på bord

Anpassa din kost efter vad du tål

Alla magar tål olika livsmedel, men viss mat är känd för att vara mer svårsmält, exempelvis mat som innehåller höga halter av vissa sockerarter och fermenterbara kolhydrater. Om du har återkommande magproblem kan du prova att utesluta sådana livsmedel genom att äta efter FODMAP. Först eliminerar du maten enligt metoden, för att sen återinföra livsmedlen ett i taget. På så sätt kan du få reda på vilken mat som fungerar mer eller mindre bra för dig.

Ett tips är att föra matdagbok under tiden du provar på FODMAP. Då är det enkelt att gå tillbaka i efterhand och se vilken mat som kan ha orsakat magproblemen.

LÄS MER HÄR – Hur FODMAP kan hjälpa en känslig mage

Vad är bra för magen vid förstoppning?

Fiberrik mat som fullkornsbröd, kål och potatis brukar sätta fart på magen. Drick även mycket vatten.

Vad är bra för magen vid diarré?

Blåbär, havre, ris och kokta morötter stoppar upp och hjälper mot lös avföring.

LÄS MER HÄR – IBS? Detta ska du äta och undvika

Kvinna sover i säng

Prioritera sömnen

Precis som hjärnan återhämtar sig när du sover, gör magen och tarmarna det. Natten är den stund när magen vilar som längst från mat och din kropp får tid på sig att processa det du ätit under dagen. Därför kan det vara positivt för magen att inte äta sista målet för nära inpå läggdags och försöka sova det antal timmar du behöver. Då ökar chansen att du slipper gasbildning och en svullen mage redan på morgonen.

Kiseldioxid lindrar dina magkramper

Ont i magen? Övre delen av magen? Att ha ont i magen kan bero på olika orsaker. Silicea Mag-Tarm är godkänd för behandling av tillfälliga och kroniska magproblem. Det innefattar bland annat IBS, gasbildning, halsbränna och diarré.

Silicea Mag-Tarm innehåller 100% kiselgel utan tillsatser som har en lugnande effekt på magen och minskar symtom som uppsvälldhet, gaser och magkramper. Produkten passar även bra för barn.

När ska jag söka vård för kramper i magen?

Om du drabbas av akuta smärtor, har blod i avföringen eller symtom från magen som pågått under en längre period utan att du vet vad som är orsaken, ska du alltid söka vård. Att söka vård för magbesvär är vanligt, så be om hjälp när du behöver.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top