undvik-mat-slipp-magont

Fem vanliga livsmedel som bråkar med magen – undvik dem!

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Du är inte ensam om du upplever gaser i magen, akuta toalettbesök och ont i magen av mat. Men vad beror det på egentligen? Här listar vi fem vanliga livsmedel som ofta ger problem med magen.

1. Müsli och granola

Det är bäst att passa sig för en hel del av de goda müslialternativen som finns i matbutikerna. Flera av dem innehåller oligofruktos som andra eller tredje ingrediens storleksmässigt. Det är en nyttig kostfiber, men som väldigt många tarmar har svårt att bryta ner. De flesta klarar äta ca 5 gram av granola som innehåller mycket oligofruktos, innan de känner uppsvälldhet och gaser. 

granola-ont-magen-gasig

2. Mjölk från kor

Komjölk är en populär produkt inte minst hos barnfamiljer. Många av er har nog barn vid matbordet som dricker mjölk som om de vore kalvar. När man är vuxen kan man ofta vara lite mer känslig mot laktos. Just mjölk innehåller mycket laktos och kan alltså vara en anledning till att din mage bubblar oroligt.

mjolk-ont-i-magen-laktos

3. Majs

Ont i magen efter tacos? Det kan bero på att du öst på med lite för mycket av det goda. Majs är tyvärr mer njutning för ens mun än för magen. Många får ont i magen av för mycket majs eftersom det innehåller den lite svårsmälta sockeralkoholen sorbitol. Det är dock inget farligt, men det kan vara skönt att veta att majs kan orsaka uppsvälldhet och gasig mage.

majs-ont-magen-gaser-ballongmage

4. Bryssekål

Den här lilla gröna bollen är så nyttig att den kan bli farlig. Okej, inte riktigt farlig, men eftersom den har så mycket fibrer kan det bli svårt för tarmarna att orka bryta ner den som vanligt. Brysselkål innehåller också sockeralkoholer som i stora mängder ger laxerande effekt och vid mindre mängder gasbildning. För att ta reda på exakt vilken mat din mage inte tål, testa att behandla din mage med den populära hemmametoden FODMAP.

Läs också: FODMAP – så kan du behandla magproblem och IBS själv

brysselkal-mat-ont-magen-gasig

5. Bröd i alla färger

Både grovt och vitt bröd har sina nackdelar. Vitt bröd innehåller ofta mycket gluten och det är många svenskar känsliga för. Det finns sällan vitaminer och mineraler i vitt bröd vilket behövs för att tarmarna ska kunna jobba på bästa sätt. I mörkt bröd finns ofta mer av det nyttiga, men för vissa kan mycket fibrer göra att brödet blir svårsmält i magen. Ett bra alternativ är surdegsbröd vars fibrer faktiskt underlättar kroppens mineralupptagning.

vitt-ljust-grovt-brod-ont-magen-gaser

Kom ihåg att alla magar fungerar olika. Den maten som du blir gasig av kanske funkar utmärkt att äta för någon annan. Testa dig fram så märker du vilken mat du får ont i magen av och vad du inte har några problem med.

Läs också: Ont i magen? Det här är fyra vanliga orsaker

 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top