tips lindra stressmage magkatarr

7 knep för att lindra din stressmage

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp
Oro, nervositet och stress sätter sig ofta i magen. Med illamående, halsbränna, gaser och diarré som besvär. Det finns mycket du kan göra själv som kan lindra problemen vid stressmage. Vi delar med oss av tio tips!

1. Stressa ner och andas

Lättare sagt än gjort, och kanske inte alls så enkelt. Men har du återkommande magproblem kopplat till en stressad livsstil är det nödvändigt att se över dina levnadsvanor. Tänk på andningen. Under stress är det lätt att andas häftigt och snabbt, högt upp i bröstet. Påminn dig själv om andningen! Ta djupa andetag, och andas med magen. Mindfullness och yoga är effektiva metoder för att få kontroll över andningen, och är bra för välbefinnandet. Att bara 3-4 gånger per dag sätta dig ner och fokusera på att andas långsamt i någon minut, kan ibland räcka för att dämpa oron. Längre ner i artikeln ger vi också tips och förslag på tillskott du kan prova för att dämpa oro och nervositet.

2. Se över kosten och ät långsamt

Vad du äter påverkar symtomen vid stressmage. Och vissa saker kan vara bra att undvika. Exempelvis kan kaffe, alkohol, citrusfrukter, fet mat och lök förvärra besvären. Man kan också försöka utesluta vissa saker i kosten och ser om det förbättrar maghälsan. Fodmap är också något du kan prova ifall du har återkommande problem med magen. En snabb lunch vid skrivbordet kan kanske kännas effektivt i stressade perioder – men för magen är det mindre effektivt. Oftast med sura uppstötningar och orolig mage som påföljd. Ta dig tid för att äta, tugga långsamt och njut av maten. Det vinner både din mage och ditt övriga välmående på, vilket gör att du kommer orka prestera bättre i det långa loppet.

3. och sömnrutinerna!

Sömnbrist sätter sig på hela ditt välbefinnande, så också på magen – prioritera sömnen. Ett tips för bättre sömn är också att försöka låta bli att kolla på mobilen eller paddan i sängen, ta gärna ett varmt bad innan sänggående och sänk belysningen redan någon timma innan läggdags.  Längre ner i artikeln ger vi också biverknignsfria tips på produkter du kan prova ifall du har större sömnproblem. Vill du ha fler tips på en bättre sömn klicka här -7 tips för en bättre sömn

sova pigg tjej

 

4. Hur sitter du vid skrivbordet?

En vanlig position under stress är att sitta framåtlutad. Något som inte din mage mår så bra av när tarmarna ska jobba. Glöm inte att sträcka på dig och försöka sitta rak i ryggen när du jobbar.

5. Fibrer är bra, men kan också vara mindre bra vid stressmage

En hård och trög mage behöver ofta fibrer för att kunna arbeta normalt. Men det kan vara värt att dra ner på fibrerna under stress, eftersom magen redan är i uppror.  Något som faktiskt fungerar på stressmage är kombinationen av psylliumfrön, prebiotika samt något somheter 2Q#. 2QR är ett patenterat växtextrakt som tar bort och neutraliserar onda bakterier som ligger och stör tarmslemhinnan och skapar problem.  Detoxner IBS Intense som produkten använder du som en  5-dagars kur och som ger en god effekt på magen redan första dagen. Den helt enkelt hjälper tarmrörelserna, matar de goda bakterierna så att de blir fler och mer motståndskraftiga samt växtextraktet 2QR neutraliserar de onda bakterierna som ofta skapar problem som stressmage och ont i magen.

6. Träna

Motion är positivt för magens funktion, försök att röra på dig varje dag!

7. Toalettvanorna

Det är viktigt att tömma tarmen regelbundet. Och självklart aldrig bra att hålla sig eller på ett eller annat stressa sig igenom toalettbesöket. Ta dig tid att tömma tarmen när du behöver – även när du har en fullspäckad dag på jobbet.

Slipp stressmagen!

Egenvårdsmedel för stressad tarm

Prova Silicea Mag-Tarm Gel och slipp stressmagen! Silicea Mag-tarm är en medicinteknisk produkt som är effektiv vid behandling av IBS-relaterade besvär som t.ex gaser, upplåst och diarré, men hjälper också vid halsbränna.

LÄS MER: Förebygg magproblem med Silicea Mag-tarm

LÄS MER: Silicea Mag-Tarm mot uppblåsthet och gaser 

En annan medicinteknisk produkt med dokumenterad effektvid bland annat stressmage och magkatarr  är Detoxner IBS Intense , du kan läsa mer om det här 

Egenvårdsmedel för oro och nedstämdhet

Kostillskottet Saframyl Positive Mood kan hjälpa ifall stressmagen beror att du känner oro och ångest.
Det finns även ett tillskott som heter GLYC Sharp som ger lugn och fokus i en stressad vardag. Läs mer om det här

Egenvårdsmedel för att lättare sova

En kopp lugnande te innan sängdags kan vi varmt rekommendera. Men det finns också naturliga biverkningsfria tillskott som man kan prova. Läs mer om Saframyl Sleep här.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top