Hur kan FODMAP hjälpa en känslig mage

Share This Post

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest

Vi har alltid varit ganska skeptiska när det kommer till olika dieter, vissa och skall vi vara ärliga är väldigt många av dieterna är inte heller bra för dig. De har ofta fokus på snabb viktnedgång istället för att äta hälsosamt. En metod som funnits länge men som blivit allt mer populär för att lindra och hjälpa IBS symtom heter FODmap, och är en motod som över 75 % av blivit hjälpta av när det kommer till IBS.

fodmap

Vad innebär låg FODmap diet?

FODmap är en förkortning för att beskriva vissa molekyler i livsmedel är svåra för vissa människors tarmar att absorbera och bryta ner.  Det går ut på  att din tarm inte tål en eller flera kolhydrater. Fermenterbara kolhydrater ger symtom som ont i magen, uppblåsthet och gaser.  När kroppen kämpar för att bryta ner de olika molekylerna kan de börja jäsa i tarmen under matsmältningen. Jäsningen kan orsakar stort obehag,  upplåsthet och gaser. 

Så här fungerar dieten

En FODMAP-diet hjälper dig att förstå vad du ska undvika att äta för att må bättre. Idén med FODMAP är att under 4-8 veckor helt utesluta vissa livsmedel i kosten för att sedan ta in dem i kosten igen…men endast en åt gången.  Du börjar med att skära bort alla livsmedel med höga nivåeer av FODMAP. Till exempel så innehåller ofta bearbetade livsmedel konstgjorda sötningsmedel i sig med hög fruktos. Dessa sockerarter kan vara svårt för tarmen att bryta ner.

Många experimenterar själv men bäst resultat är att ta hjälp med en kostrådgivare under hela dietern. Det finns också hjälp att få online. 

IBS kan lindras och hjälpas genom bra kost och utvalda medicinska produkter.

Tyvärr är IBS ett livslångt tillstånd, och ett pågående arbete. Det som fungerade på din mage igår fungerar inte alltid nästa gång. Men att kosten har stor betydelse vet man och FODmap har hjälp många IBS-patienter att få en högre livskvalitet. Det finns idag också några väl dokumenterade men ändå naturliga registrerade medicintekniska produkter som är godkända för att hjälpa och lindra vid IBS. Tillsammans med FODmap kommer de att kunna underlätta din vardag betydlig och öka din livskvalitét.

Låg FODMAP, saker som är bra att äta

low fodmap

Här listar vi saker som är bra att äta vid låg FODMAP;

  • Flingor och korn
  • Mjöl
  • Glutenfritt
  • Mjölkprodukter utan laktos, koskosmjöl, ägg, sojadryck
  • Ost
  • Glass
  • Fett, såsom olja, margarin smör
    nötter
  • Ris och pasta
  • Kött, fisk och fågel
  • Frukter som, hallon, vindruvor, passionsfrukter, honungsmelon, blåbär, ananas, citron.
  • Grönsaker som tex gröna bönor, squash, morötter, groddar, sallad, spenat, tomat
  • Drycker: Sodavatten, light-saftdryck, kaffe, te

Hög FODMAP, livsmedel att undvika

De livsmedel som du ska hålla dig borta från de första 4-8 veckorna kallas hög FODMAP.  Du kan sedan ta in dem i din kost igen en och en och analysera hur din tarm hanterar dem. Du väljer själv vad vilket livsmedel du vill börja med igen.

  • Korn och flingor
  • Mjöl
  • Glutenhaltiga
  • Mjölkprodukter tex : Mjök, yoghurt, gärdde,
  • Ostar
  • Fetter
  • Pasta och ris
  • Kött: Leverpastej
  • Frukt: Äpple, mango, päron, vattenmelon, gröna bananer, avokado, svarta vinbär, alla stenfrukter (t ex plommon, nektariner), torkad frukt
  • Grönsaker: Alla sorters kål, broccoli lök, salladslök, vitlök, purjolök, sparris, kronärtskockor, jordärtskockor, aubergine, champinjoner och annan svamp, sockerärtor, rödbetor, fänkål, ärtor, majs, alla bönor och linser, kikärtor
  • Pistagenötter
  • Sötsaker: Sockerfritt godis, tuggummi, halstabletter, choklad med mjölk, björksocker (xylitol), sukrin (erytritol), mannitol, isomalt, glykol, glycerol, laktitol, rihitol
  • Drycker: Cola, saft med frukt och juice