kvinna som har halsbranna

Halsbränna? Sju tips för att förebygga och må bättre

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Tror du att du har du fått halsbränna? Om en svidande matstrupe och en syrlig smak i munnen känns välbekant, stämmer förmodligen dina misstankar. Vem som helst kan få problem med halsbränna, men det är extra vanligt om du är gravid eller överviktig. Ungefär var femte person har till och från symtom på halsbränna, så du är verkligen inte ensam! 

För de flesta går symtomen över av sig själva, men om du har återkommande besvär finns det hjälpmedel som lindrar. Genom livsstilsförändringar finns det en chans att du kan bli av med din halsbränna för gott. I den här artikeln förklarar vi varför halsbränna uppkommer och ger våra sju bästa tips på hur du slipper den. 

kvinna-som-har-halsbranna

Vad är halsbränna?

Vid halsbränna tränger magsaften som finns i magsäcken upp till matstrupen och ibland vidare ända till munnen. Magsaftens funktion är egentligen att bryta ner maten och därför har den ett lågt pH-värde och är väldigt sur. Munnen och matstrupens slemhinnor är inte skyddade mot den frätande saltsyran som magsaften innehåller och på grund av det kan du uppleva att det svider i halsen när du har halsbränna.

Hur känns halsbränna?

Det går att likna halsbränna vid den brännande, beska och lite kväljande smaken som dröjer sig kvar efter att du har kräkts trots att du egentligen inte har något maginnehåll kvar… Att få upp magsyra i halsen är med andra ord inte en särskilt trevlig känsla.

kvinna med halsbranna

Vanliga symtom på halsbränna

Det här är några av symtomen som är vanliga att uppleva vid halsbränna.

Är du osäker på om dina symtom verkligen är halsbränna? Om du har svåra problem med att svälja eller har väldigt ont i magen bör du kontakta sjukvården direkt.

Varför får man halsbränna?

Vad beror halsbränna på och vad får man det av? Precis som vid andra besvär är det väldigt individuellt, men det finns ett antal faktorer som ökar risken.

Graviditet

Nästan hälften av alla gravida drabbas av halsbränna. På grund av hormoner och att magen växer blir muskeln mellan magsäcken och matstrupen slappare. Då kommer magsaft lättare upp och ger halsbränna eller sura uppstötningar. Det är vanligast att känna av i slutet av graviditeten, men för vissa uppstår problemen tidigare. 

gravid kvinna

Övervikt

Det finns ett starkt samband mellan övervikt och halsbränna. Det tros bero på att trycket uppåt i magen ökar. Särskilt tydligt går det att se hos kvinnor i klimakteriet och värst brukar besvären vara för de som också behandlas med östrogen.

Ärftlighet

Kanske har du helt enkelt dragit en nitlott i det genetiska lotteriet när det kommer till just det här? Det finns nämligen tecken på att svår halsbränna till viss del är ärftligt. Om du misstänker att du har en ärftlig halsbränna kan du alltid förebygga genom att röra på dig. Du kan också undvika andra riskfaktorer i form av mat och dryck som förvärrar dina symtom.

För lite magsyra

Tvärtemot vad man kan tro, finns det indikationer på att sura uppstötningar även kan bero på för lite magsyra, som gör att matsmältningen inte fungerar som den ska. Det kan ge upphov till både halsbränna och andra problem.

Diafragmabråck

Sura uppstötningar är vanligt när diafragman är försvagad, som vid diafragmabråck. Men diafragmabråck i sig är ofarligt och ger inte alltid symtom. Ju äldre du blir, desto större risk är det att du drabbas av det här problemet. Mer information om diafragmabråck hittar du på 1177.

Sjukdom

I vissa fall kan det vara en annan sjukdom som orsakar din halsbränna och du kan ha fler symtom, som till exempel problem med att svälja ordentligt. I sådana fall ska du alltid ta kontakt med sjukvården, för att få hjälp med rätt behandling.

Vad hjälper mot halsbränna? Sju tips du borde testa

Hur blir man av med halsbränna på bästa sätt? Tyvärr finns det inget magiskt knep för att bota halsbränna, men en hel del olika metoder du kan prova för att må bättre och så småningom bli av med problemen. Det mesta handlar om att göra livsstilsförändringar som är bra för din hälsa i allmänhet. Medan du gör de mer långsiktiga förändringarna finns det, som tur är, hjälpmedel för att lindra symtomen.

1. Undvik viss mat och dryck

Kanske har du själv märkt att du får mer eller mindre problem beroende på vad du ätit? Det kommer av att vissa livsmedel ökar risken för att magsaften ska stiga upp i halsen. Att undvika det som ger dig mest symtom kan därför vara bra hjälp mot halsbränna. Självklart är det inte helt lätt och lite tråkigt att utesluta sådant som du tycker om, men vi rekommenderar att du väger fördelarna mot nackdelarna och provar dig fram för att hitta vad som funkar bäst för dig.

Följande livsmedel kan förvärra symtomen

2. Ät mat som är bra mot halsbränna

Generellt sett är det bäst att äta en varierad kost för att motverka sura uppstötningar, det vill säga samma typ av kost som även stärker kroppen i övrigt. Tänk grönt, lagom med fiber och regelbundna måltider. Försök också avsätta tillräckligt med tid för att hinna äta i lugn och ro. Om du kommer ihåg att tugga maten långsamt kan det också hjälpa.

Mat som är snäll mot slemhinnorna:

3. Rör på dig

Eftersom vikten påverkar tendensen till att få halsbränna kan det hjälpa att hålla sig igång genom vardagsmotion och promenader. Du behöver inte stå på gymmet för att det ska räknas som träning! Men alla mår bra av att dagligen göra någonting som får hjärtat att slå lite snabbare. Dessutom har motion en massa fördelar utöver att det kan göra en sur mage lite gladare. Kroppen, liksom psyket gynnas av att du prioriterar rörelse i din vardag.

4. Lindra med Mag-Tarm gel

Något som kan förhindra och lindra halsbränna och andra magproblem är Silicea Mag-Tarm gel med kisel som huvudingrediens. Kiselgelen skyddar magens och tarmsystemets slemhinnor. Det många uppskattar med Silicea Mag-Tarm är att det inte är ett läkemedel, utan ett naturligt och skonsamt sätt att lindra sin halsbränna på, helt utan konserveringsmedel eller andra tillsatser.

5. Försök stressa mindre

Troligen världens mest uttjatade råd, men det gör det inte mindre sant. Hur mycket stress vi utsätter oss för påverkar vårt psyke och vårt allmänna mående, men det är även kopplat till problem med magen och sura uppstötningar. 

Om du vet med dig att ditt liv inte har utrymme för att göra saker i det tempo de faktiskt tar, samtidigt som du undrar varför du lider av halsbränna, kan det vara värt att se över om du kan göra några förändringar.

Hur stressar man mindre?

Planera för minst åtta timmars sömn. Med god sömn i kroppen är sannolikheten större att du orkar prestera effektivt på jobbet under dagen. Då känner du dig ofta mer tillfreds med din dag och slipper ta med dig jobbet hem eller oroa dig för att alla uppgifter samlas på hög. 

Varva ner innan du går och lägger dig. Att gå rakt från dagens stressiga moment till sängen är ingen bra idé. Kroppen får inte rätt förutsättningar att slappna av eller somna i tid. Försök därför att lägga ifrån dig mobilen ungefär en timma innan du planerar att sova. Ljuset från skärmen stör din naturliga dygnsrytm och får dig att bli piggare. Ett bättre alternativ är att istället läsa eller lyssna på en bok. Se till att du har det mörkt och tyst i rummet när du väl bestämmer dig för att sova.  

Testa meditationsövningar. Meditation kan vara ett bra sätt att hitta ett lugn och en närvaro i nuet. Du kan också använda det för att visualisera eller reflektera över din dag och känna efter hur du mår. Om du inte vet hur du ska börja, finns det många bra appar eller youtubeklipp som kan guida dig. Ett tips är att börja med kortare meditationer, som du sen förlänger efterhand.

6. Ge upp cigaretterna

Det finns många anledningar till att sluta röka och om du lider av halsbränna har du nu fått ännu en. Rökning kan tyvärr göra att magsyran lättare tar sig upp i halsen och det vill du ju helst slippa.

7. Ät inte precis innan läggdags

Låt det helst gå två till fyra timmar efter att du ätit innan du lägger dig ner. Ingen nattamat alltså. Placera gärna en extra kudde under huvudet så att du hamnar i högre läge, om du trots allt ätit tätt inpå.

Frågor och svar

Här hittar du svar på vanliga frågor om halsbränna.

Hjälper bikarbonat mot halsbränna?

Ja, det finns faktiskt en huskur med bikarbonat som kan fungera mot sura uppstötningar. Bikarbonat är basiskt och neutraliserar den sura magsaften.

Huskur mot halsbränna och sur mage

½ – 1 tesked bikarbonat

2 dl vatten

Blanda och drick om du känner att problemen är på väg. Undvik helst att ta bikarbonat före och efter måltider eftersom magsyran behövs för matsmältningen. Överdosera inte.

bikarbonat

Funkar äppelcidervinäger mot halsbränna?

Äppelcidervinäger kan fungera om du tror att dina problem beror på för lite magsyra. Blanda 1 tsk äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick före varje måltid. Det kan stimulera magsyran och hjälpa matsmältningen. För vissa blir dock effekten motsatt. Prova dig fram för att se om huskuren funkar för dig. 

Vad är bäst mot halsbränna?

Det som hjälper bäst mot halsbränna är oftast en kombination av åtgärder. Du kan testa att undvika mat som ger dig problem, försöka röra mer på dig och inte utsätta dig för mer stress än nödvändigt. Utöver det kan du också prova medicintekniska produkter för att lindra. Är du osäker på vad du ska göra eller behöver mer hjälp kan du kontakta din vårdcentral.

Varför är det vanligt att få halsbränna vid graviditet?

Under graviditeten gör hormoner att musklerna i magmunnen slappnar av och samtidigt ökar trycket i magen. Då blir risken för att magsaften stiger upp  i matstrupen eller munnen och ger halsbränna större.

Finns det läkemedel som kan hjälpa?

Ja, det finns receptfria läkemedel som kan minska dina problem. Men det bästa är oftast att försöka hitta orsaken till att problemen uppstår och behandla den.

Är halsbränna farligt?

I de flesta fall är halsbränna ofarligt. Särskilt om problemen kommer sällan eller på grund av en specifik, övergående anledning, som till exempel att du är gravid.

Om du har halsbränna väldigt ofta under en lång tid, finns det risk att utveckla följdsjukdomar. Det kan du läsa mer om hos 1177.

Scroll to Top