kvinna glad

Kisel – en viktig byggsten för ben och brosk

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Kollagen är A och O för god ledhälsa och för att bilda kollagen krävs en rad näringsämnen – varav ett av dem är kisel. Kisel hör man kanske inte talas om så ofta men det är ett spårämne med många funktioner i kroppen.

kisel

Ben, tänder, hår, hud och naglar

En av dess viktigaste uppgifter är att det medverkar vid bildandet av bindväv samt hud, hår och naglar. Det är också ett strukturuppbyggande ämne av stor betydelse för ben, brosk och tänder. Kisel främjar bildandet av kollagen genom att det utgör en faktisk byggsten till kollagen och därmed brosk, och är därför viktigt för våra leder.

Välj fullkorn istället för vitt mjöl

En näringsfattig och ensidig kosthållning kan leda till brist på kisel. För att nämna ett exempel innehåller kött knappt någon kiselsyra alls, medan en huvudsakligen växtbaserad kost med mycket fullkorn, istället för vitt mjöl, har potential att ge oss allt kisel vi behöver genom maten. Kisel finns bland annat råris, rödbetor, hela sädeskorn, nässlor, nötter, selleri och örten åkerfräken.

kisel

Men på grund av att det idag inte finns lika mycket näring i våra odlingsjordar som tidigare, innehåller inte heller dagens fullkorn lika mycket kisel som det gjorde förr. Så även om kisel förekommer naturligt i kroppen, finns det därför inte alltid i tillräckliga mängder. Dessutom är kroppens upptag av kisel ur kosten generellt lågt. Om man, av olika anledningar, fått brist på kisel är det klokt att satsa på att ta det som näringstillskott. I takt med att vi blir äldre ökar vårt behov av kisel, då förmågan att tillgodogöra sig spårämnet sjunker med stigande ålder, samtidigt som behovet stiger.

Kisel även bra för mage och tarm

Utöver att kisel uppskattas för sin gynnsamma effekt på hår, hud och naglar samt för lederna, är ett av dess stora användningsområden mag- och tarmhälsa. En rad studier har påvisat spårämnets effektivitet vid behandling av olika matsmältningsbesvär. Kisel spelar som tidigare nämnts en viktig roll som näringsämne för brosk, men också för benstommen genom att det gynnar inlagringen av mineraler och då särskilt kalcium i skelettet. Tillskott med kisel kan därför med fördel tas av de som vill stärka skelettet.

Visste du att …

… kisel finns i nässlor och åkerfräken som växer vilt.

… kisel är populärt vid egenvård av magbesvär.

… sköra naglar kan bero på kiselbrist.

… kisel är en byggsten till kollagen och brosk.

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top