5 tips för att undvika löparmage, kiselgel!

Share This Post

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest

Vi har sammanställt de bästa tipsen på hur du kan undvika löparmage.  Ett av tipsen är något vi nästan kan garantera fungerar både som förebyggande och under ett lopp för att undvika diarré eller kramp

Att drabbas av löparmge mitt under en lopp är verkligen inget roligt.  Det som man brukar kalla just löparmage och som på engelska har ett ändå tydligare namn nämligen ”Runners diarréa” är förknippad med symtom som illamående, magknip, kram, gaser och eller diarré.

lopp-i-sverige-löpsäsong

Orsak till diarré

En av orsakerna till att vi får diarré är att stötarna när våra fötter slår i marken. När de gör de så sätts tarmtömningsreflexen igång, som i sin tur sätter igång tarmrörelserna (peristaltiken). Innehållet i våra tarmar börjar nu att transporteras snabbare än vad de skall  vilket i sin tur innebär att inte tillräckligt med vätska hinner sugas upp. Du drabbas av diarré! 

Tipsen för att förebygga löparmage både innan och under ett lopp! 

1. Skaffa dig en mat-tid och distansdagbok

Se till att ha föra en mat, tid och mag- dagbok när du förbereder dig inför ett längre lopp. Skriv ner vad och vilka tider du äter- Skriv även upp vilka distanser du springer och hur din mage har reagerat. Tiden när du springer kan också vara relevant, är det på kvällen eller morgonen? Analysera och gör ändringar för att se vad som passar dig bäst.

löpsäsong

2. Ät inte för nära inpå ett distanslopp

Anledningen till varför du inte skall äta för tätt inpå ett lopp är att ju mer du har i tarmen desto kraftigare blir tarmtömingsreflexen. En bra rekommendation är att äta ungefär 2-4 timmar innan ett lopp beroende på individ och distansen du skall springa. Undvik mat som kan sätta igång tarmarna som till exempel fibrer eller varma drycker för nära inpå ett lopp.

3. Undvik kläder som trycker mot magen

Se till att inte ha för tighta byxor. Tryck mot magen kan också trigga igång magen och orsaka diarréDrick någon liter extra dygnet innan ett lopp och under loppet drick gärna någon sportdryck som innehåller salter. Ungefär 0,5-1 liter vätska per timma under ett lopp rekommenderas.

Silicea för en lugn harmonisk mage

4. Ta kiselgel före, under loppet

Naturens eget mirakelmedel vid diarré, illamående, kramper och diarré andra slags magproblem heter silicea Mag-Tarm.  Kiselgel fungerar som en tvättsvamp som effektivt suger upp vätska och kapslar in alltifrån magsyra, gaser och sjukdomsalstrande ämnen och lägger sig dessutom som en skyddande hinna i magen och tarmarna.

Kiselgel kan suga upp 300 gånger sin egen vikt

Siliceas kiselgel har nämligen en helt unik förmåga att kunna suga upp 300 gånger sin egen vikt. Kiselgelen lugnar magen och lägger sig som en tunn skyddande hinna på mag-tarmslemhinnan. Den går både bra att ta förebyggande innan löpning men finns också som smidiga lätta dospåsar som man kan ta under loppet.
Här nedan kan du läsa mer om silicea Mag-Tarm Gel.

Andra källor där du kan läsa om löparmage är: