Kvinna ont i magen i träningskläder

Löparmage – tips mot ont i magen vid träning!

Dela inlägget

Kanske drabbas du ofta av ont i magen, gaser eller lös mage när du anstränger dig vid träning? Att drabbas av löparmage är inte alls ovanligt. Men, det finns sätt att förebygga och minska symtomen – snabbt, enkelt och naturligt! Vi ger dig fem tips!

Att drabbas av magbesvär mitt under en lopp är verkligen inte roligt. Det som man brukar kalla just löparmage har på engelska ett ännu tydligare namn: ”Runners diarréa”. Problemen är förknippade med symtom som illamående, magknip, kramp, gaser och/eller diarré. Kanske något du känner igen dig i?

Kvinna håller sig på magen

Orsak till diarré

En av orsakerna till att du kan få diarré är att stötarna när våra fötter slår i marken. När de gör de så sätts tarmtömningsreflexen igång, som i sin tur sätter igång tarmrörelserna (peristaltiken). Innehållet i våra tarmar börjar nu att transporteras snabbare än vad de ska, vilket i sin tur innebär att inte tillräckligt med vätska hinner sugas upp. Du drabbas av diarré!

LÄS MER: Diarré & lös mage

1. Skaffa dig en mat-, tid- och magdagbok

Se till att ha föra en mat-, tid- och magdagbok när du förbereder dig inför ett längre lopp. Skriv ner vad och vilka tider du äter. Skriv även upp vilka distanser du springer och hur din mage har reagerat. Tiden när du springer kan också vara relevant, är det på kvällen eller morgonen? Analysera och gör ändringar för att se vad som passar dig bäst.

Löpning ben från lopp

2. Ät inte för nära inpå ett distanslopp

Anledningen till varför du inte ska äta för tätt inpå ett lopp är att ju mer du har i tarmen desto kraftigare blir tarmtömingsreflexen. En bra rekommendation är att äta ungefär 2-4 timmar innan ett lopp beroende på individ och distansen du ska springa. Undvik mat som kan sätta igång tarmarna med till exempel fibrer eller varma drycker för nära inpå ett lopp.

Det tar ungefär två timmar för fiberrika livsmedel att passera magsäcken fortsätta in i tarmarna. Vårt tips är därför att avvakta med att snöra på dig joggingskorna så ge dig inte ut innan dess om du inte vill råka ut för en ovälkommen överraskning.

Behöver du extra energi innan löparpasset? Välj i så fall ett lättsmält mellanmål med mycket kolhydrater och låg fetthalt för att inte reta upp magen i onödan.

LÄS MER: Fem vanliga livsmedel som bråkar med magen – undvik dem!

3. Undvik kläder som trycker mot magen

Tryck mot magen kan också trigga igång magen och orsaka diarré. Se till att inte ha för tighta byxor, utan välj byxor som sitter bekvämt.

Kvinna dricker vatten ur vattenflaska

4.Vätska är viktigt!

Drick någon liter extra vatten dygnet innan ett lopp. Under loppet kan du även dricka någon sorts sportdryck som innehåller salter. Ungefär 0,5-1 liter vätska per timme under ett lopp rekommenderas. Om du dricker mer än så kan det påverka blåsan för mycket.

5. Ta kiselgel före, under loppet

Att drabbas av magproblem mitt under tävling är inte kul. Naturens eget mirakelmedel vid diarré, illamående, kramper och andra slags magproblem heter Silicea Mag-Tarm.  Kiselgel fungerar som en tvättsvamp som effektivt suger upp vätska och kapslar in alltifrån magsyra, gaser och sjukdomsalstrande ämnen och lägger sig dessutom som en skyddande hinna i magen och tarmarna.

Silicea Mag-Tarm kan användas både vid akuta eller tillfälliga symtom och som långvarig behandling vid kroniska problem som IBS. Den går både bra att ta förebyggande innan löpning, men finns också som smidiga lätta dospåsar som man kan ta under loppet.

Löparmage – FAQ

Vi har sammanfattat många av de vanligaste frågorna och svaren om magbesvär vid löpning och annan träning.

Vad är löparmage?

Det kan beskrivas som ett samlingsnamn för olika typer av magproblem som kan uppstå vid träning, i synnerhet löpning och annan konditionsträning. Det vill säga kramp, diarré eller svullen mage. Det kan även vara gaser, sura uppstötningar, illamående eller andra magproblem.

Hur påverkad man blir av sina magproblem under träning ser ofta lika ut från person till person. Symtomen kan vara milda eller så pass svåra att man behöver avbryta sitt lopp eller träningspass.

LÄS MER: Hälsocoachen tipsar: Hur du slipper magont och andra magbesvär

Kvinna joggar

Hur länge har man löparmage?

Hur långt är ett snöre? Det är svårt att säga hur lång tid dina magbesvär håller i sig vid eller efter träning. En del har bara lite och kortvariga besvär, medan andra känner av besvären i kroppen flera timmar. Det är helt enkelt olika från person till person.

Hur får man bort löparmage?

När du väl har drabbats av magproblem under träning kan det vara svårt att få det att magiskt försvinna. Men, med Silicea Mag-Tarms kiselgel kan du märka skillnad bara inom bara några minuter! Det gäller till exempel vid symtom som halsbränna, sura uppstötningar, magsmärtor och gaser. Så se till att alltid bära med dig några dospåsar vid nästa tävling. Det har räddat många löparmagar!

Hur kan jag undvika löparmage?

Genom att följa våra fem bra tips i artikeln kan du minska risk för att drabbas:

1. Skaffa dig en mat-, tid- och magdagbok

2. Ät inte för nära inpå ett distanslopp

3. Undvik kläder som trycker mot magen

4.Vätska är viktigt!

5. Ta Silicea Mag-Tarm kiselgel före, under loppet

När kan jag få magbesvär vid träning?

Att få problem vid längre pass och mer intensiv träning är vanligast. Intervaller är ett exempel på detta. Själva magproblemen är inte bara lite jobbiga för magen i stunden, det kan också göra så att du får mindre energi och ork. För många kan magbesvären även påverka kroppens återhämtning mellan passen.

Att du dessutom behöver göra onödiga stopp i skogen längs löparrundan är också en konsekvens av magbesvären.

LÄS MER: Vad är skillnaden mellan Novalucol (antacida) och Silicea Mag-Tarm

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top