starka immunforsvar

Allt viktigare att stärka immunförsvaret

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Redan i slutet av 50-talet bekräftades det att den största delen av vårt immunförsvar sitter i tarmen och senare har man även upptäckt att patienter som efter operation preskriberats antibiotika lättare fick infektioner.

 80 % av vårt immunförsvar sitter i tarmen!

Hur kommer då detta sig? Jo, antibiotika slog ut tarmfloran och därmed också immunförsvaret.  Och det kan ta upp till 12 månader innan tarmfloran har stabiliserat sig efter en antibiotikakur.

Mycket forskning på går idag kring tarmflora och immunförsvar. Vårt gastrointentinala immunförsvar  skyddar oss mot inkräktare och sjukdomar…. men immunförsvaret kan likaväl framkalla sjukdomar och främja skadliga bakterier och inkräktare om vi inte tar hand om det. Några exempel på när vi inte sköter vårt immunsystem vår kosthållning och vår hygien. Det kan bidra till ett sjukt tarm- och immunsystem. Som förutom att orsaka olika gastrointensinala problem även ger ett försämrat immunförsvar.

prebiotika probiotika immunforsvar

Tarmfloran finns överallt i vår ca 10 meter tarm

Tarmfloran består av bakterier, svampar, mikroorganismer som finns naturligt i våra tarmar men också utanför tarmen som i vår hud, i lungorna, ögonen och munhålan. En vuxen person kan ha upp till två kilo bakterier i tarmen. Tarmfloran räknas som vårt största enskildas organ.  Vår unika tarmflora finns i vår ca 1 meter tjocktarm och ca 9 meter tunntarm.

Våra bakterieflora brukar även kalla tarmsystemet vår ”andra hjärna” då det är så många funktioner som styrs genom våra tarmar. Bland annat vet vi idag att depression kan härledas till våra tarmar, bakterieflora och upptag.

Immunceller i tarmväggar samarbetar med bakterierna

I våra tarmväggar sitter det immunceller som samarbetar med bakterierna. Här är det oroligt viktigt att de goda bakterierna är i överläge” De onda bakterierna hakar fast i receptorna och det bildas inflammationer och immunförsvaret blir sämre. Har du fler goda bakterier så hindras de goda bakterierna att få fäste. Det gör det ändå viktigare att förse de goda bakterierna med ”rätt mat” och tillskott som gynnar de goda bakterierna.

Skillnaden mellan probiotika och prebiotika

Det är alltså oerhört viktigt att gynna de goda bakterierna. Det bör man göra med prebiotika (oftast fibrer, psylliumfrön som bla finns i Detoxner IBS och Detoxner IBS Maintenance ) samt kall potatis och grön banan). Vad som också är lämpligt är att hitta sätt som även ser till att de onda bakterierna inte kan fästa sig på tarmslemhinnan och få fäste är hjälpa med det patenterade extraktet 2QR som även den finns i den medicintekniska produkten Detoxner. Denna ser till att de onda bakterierna neutraliseras och inte kan skada eller skapa inflammationer.

Sedan har vi probiotika som är en direkt tillförsel av tarmbakterier som också rekommenderas för att stärka immunförsvaret och balansen i tarmen. När probiotika tillförs ökar antalet bifidobakterier och lactobaciller (mjölksyraabakterier) i tarmfloran.

immunforsvar tarm

Tarmens bakterier bildar vitaminer
Bakterierna i tarmen bildar även vitaminer, såsom K-vitamin och flera B-vitaminer, bland annat folsyra..

En kombination förutom av en god kosthållning är att ta tillskott som både innehåller prebiotika samt 2QR för att neutralisera de onda bakterierna samt även ta en daglig dos av probiotika.

Överdriven hygien är inte fördelaktigt
Vi vet idag att om vi är överdrivet hygieniska kan vi förstöra vår naturliga bakterieflora. Även vår hud utgör en del av den. Bakterierna har idag svårt att nå ner i tarmen mot hur det var förr. Grönsakerna vi handlar idag är redan färdigskrubbade, tvättade,  skölja och ibland även skalade. Förra kunden vi lättare få i oss lite jord och ”smuts” då vi tog morötter och jordgubbarna direkt från jorden. Är det för sterilt runt oss och det vi får i oss gör oss mer känsliga för skadliga bakterier.

Forskning om tarmfloran
Forskningen om tarmfloran pågår stort idag och vi vet att bakterierna i tarmen kan påverka otaligt många sjukdomar som bland annat diabetes, allergi, IBS, hjärt- kärlsjukdomar och mer.

Tarmfloran är även starkt kopplad till depressionen

Tarmen och hjärnan signalerar  till varandra och vi vet idag att tarmfloran kan kopplas till hur vi mår. Majoriteten av signalämnet serotonin finns i tarmen, faktiskt hela 95%. Det tillverkas av de nyttiga bakterierna.
Referenser:

  • Tarmfloran – kroppens största organ (lakartidningen.se)
  • Biosuccé G, Benenati B, Morelli L, Bessi E, Boehm G. Cesarean delivery may affect the early biodiver sity of intestinal bacteria. J Nutr. 2008;138(9):1796S1800S.
  • Sudo N, Chida Y, Aiba Y, Sonoda J, Oyama N, Yu XN, et al. Postnatal microbial colonization programs the hypothalamicpituitaryad renal system for stress response in mice. J Physiol. 2004;558:26375.

 

Några produkter som förutom en god kosthållning kan rekommenderas  för att stärka tarmfloran är;

Detoxner IBS, Detoxner Maintnance, Detoxner Detox som innehåller både prebiotika men även 2QR som neutraliserar onda bakterier

Probiotika – välj  gärna någon med flera bakteriestammar.

Silicea Mag-Tarm – stärker och skyddar tarmslemhinnan samt har förmågan att absorbera toxiner och gifter.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top