glad kvinna

B-vitamin för ett bättre humör

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

B-vitaminer är i allmänhet kända som stressvitaminernas nummer ett. Vid stress förbrukar kroppen mer B-vitamin än vanligt och den brist på B-vitamin som därför lätt uppstår kan i sin tur bidra till att vi handskas sämre med stress. Så vet man med sig att man exponeras mycket för stress kan det vara bra att komplettera.

stress kvinna

Ett B-vitamin utmärker sig, och är särskilt viktigt när man mår dåligt psykiskt – något som kan komma som en följd av stress men också av andra orsaker – är B6 eller pyridoxin. B6 behövs bland annat för att kroppen ska kunna bilda serotonin. Och en brist är inte ovanlig hos personer som lider av depression.

Om allmän B-vitaminbrist kan vara ett resultat av stress, uppstår brist på just B6 av andra orsaker, till exempel graviditet och amning. Brist kan även bero på högt proteinintag, celiaki och tarmsjukdomar, alkoholmissbruk, diabetes eller bantning. Gemensamt är att dessa faktorer påverkar kroppens förmåga att tillgodogöra sig vitaminet negativt. Även åldern har betydelse för upptaget, därför är det inte heller ovanligt med brist hos äldre.

Trött och svårt att koncentrera dig : Läs om Iron Vital – ett järntillskott med bas av rödbeta och b-vitamin komplex

Vet man med sig att man lider av nedstämdhet, är tillskott av B6 ett förhållandevis enkelt och riskfritt sätt att bättra på måendet. B6 har även andra viktiga funktioner, vitaminet behövs till exempel för att vårt nervsystem ska fungera som det ska, samt att det bidrar till ett fungerande immunförsvar. Det finns därför många goda skäl att se till att få i sig lite extra.

vitamin b6 i mat

I kosten finns B6 främst i lever, lax, kalkon och kyckling och på växtsidan återfinns det i vetegroddar och kli, även banan och avokado är goda källor till vitaminet. Slutligen visar en förhållandevis färsk australiensisk studie att ta B6 innan sänggåendet kan göra att man minns sina drömmar bättre.

Svårt att sova: Läs mer om Saframyl Postive Sleep – för bättre sömn och positivt uppvaknande

Nedstämd och svårt att ta dig för saker: Läs om Saframyl Positive Mood med saffran, b-vitaminer och d-vitaminer 

 

Visste du att …

… B6 behövs för att vi ska kunna bilda serotonin.

… celiaki kan orsaka brist på B6.

… tillskott av B6 kan hjälpa oss minnas våra drömmar.

… B6 är viktigt för immunförsvaret.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top