Kvinna som luftpussar sin spegelbild

Älska dig själv – så blir du din egen bästa vän

Dela inlägget

En sak vet du säkert. Den du kommer att spendera mest tid i livet med är dig själv. Och det är en av anledningarna till att du förtjänar att må bra och älska dig själv. Att känna självkärlek handlar inte om egoism, utan om att ha samma medkänsla för sig själv som med andra människor. Det är det som brukar kallas för självmedkänsla.

Du har förmodligen hört folk säga att du borde ”bli din egen bästa vän.” Men vad menar de egentligen då och hur ska du gå tillväga? Även om du skulle vilja knäppa med fingrarna för att nästa dag vakna upp och känna att du är världens härligaste person är det sällan så enkelt. Beroende på hur du mycket du har jobbat med dig själv tidigare tar det olika lång tid att bygga upp självkänslan.

Kvinna gör hjärta med sina händer

LÄS MER: Trött och låg? Enkla förändringar som kan hjälpa

Vad innebär det att älska sig själv?

På många sätt innebär det samma sak som att älska andra människor. En människa du älskar ser du som en helhet. Du förstår att ingen människa kan leva utan fel eller brister och älskar personen med de bristerna. Du är beredd att förlåta och ha överseende. Du blir glad när personen mår bra och är omhändertagande när personen mår dåligt. I alla fall för det mesta. Det är ju så relationer fungerar i längden.

Men, tänker du på samma sätt när det gäller relationen till dig själv? För att lära dig hur du älskar dig själv behöver du börja visa ditt egna jag samma respekt och förståelse som du visar andra. Relationen du har till dig själv kommer att finnas livet ut – hela tiden – och därför faller det sig naturligt att den är oerhört betydelsefull för hur du mår.

Måste man älska sig själv?

Kanske tycker du att det låter överdrivet och nästan lite löjligt att älska sig själv? Fundera på vad uttrycket betyder för dig – inte på vad alla andra tycker. Konsten att älska sig själv handlar om att kunna gå i sina egna skor och trivas med det. Om du hellre skulle beskriva det som att du vill känna dig trygg med och tycka om den du är, går det förstås lika bra.

Kvinna ler vid datorskärm

Hur blir man en trygg person?

Ja, hur blir man trygg i sig själv? Precis som med mycket annat kan du träna upp din förmåga att känna dig mer bekväm och trygg med vem du är.

Tänk på att förändringar tar tid. Om du vant dig vid att tänka negativa tankar om dig själv går det inte på en dag att ändra inställning. Vi blir som bekant bra på det vi övar på, både på gott och ont.

Vad kännetecknar en trygg person?

En trygg person har i grunden en självkänsla som förblir densamma även om självförtroendet i olika situationer kan svaja.

Självkänsla handlar om hur du känner och tänker om dig själv, medan självförtroende handlar om när du vet att du är bra på något. Du kan alltså ha högt självförtroende i till exempel en sport som du är duktig på, men samtidigt ha en låg självkänsla.

För att bli tryggare som person och lära dig att älska dig själv behöver du alltså jobba på din självkänsla.

Kvinna mörkt hår

LÄS MER: Serotonin – det naturliga sättet att dämpa ångest och bli lycklig

En trygg person…
…vågar prova nya saker.
…är inte rädd för att misslyckas!
…vet sina gränser och kan säga både ja och nej.
…kan rycka på axlarna åt pinsamma situationer. Det är ju inte hela världen att göra bort sig framför andra.
…uttrycker sin stil och personlighet utan att oroa sig så mycket över åsikter från andra.
…känner att hen förtjänar att må väl och bli respekterad.

Varför ska man tro på sig själv?

Tron på det egna jaget ger de allra flesta en enorm känsla av frihet.

När du har en bra relation till dig själv vågar du leva mer som du vill leva, istället för att göra val som andra förväntar sig. Dessutom har personer som trivs med sig själva ofta lättare för att se och hjälpa människor i sin omgivning, tvärtemot vad man kanske skulle kunna tro. Att älska sig själv gör dig således inte till en självupptagen person. Det gör dig till en stark person som också är pigg nog att bry sig om andra runt omkring sig.

Jag vill bli min egen bästa vän. Men varför trycker jag ner mig själv?

När vi hamnar i svackor eller blir deprimerade förändras framförallt hur vi tänker om oss själva. Vi ser bara det negativa, medan vi fortfarande betraktar andra personer på ett mer nyanserat sätt. Vår egen inre kritiker är ofta vår största fiende och bidrar till att vi sätter hårdare krav på oss själva än vad vi gör på andra. Om du mår dåligt är det därför inte konstigt att du börjar tänka negativa tankar om dig själv och ibland blir det en ond cirkel.

Du kan göra mycket för att må bättre själv genom att införa aktiviteter du trivs med och bli medveten om dina tankar, men du kan också behöva professionell hjälp för att komma vidare. Känner du att du inte kommer vidare själv och behöver mer stöd? Kontakta din vårdcentral och be om att få hjälp av till exempel en kurator eller psykolog.

Händer som gör ett hjärta

Hur jobbar man med sig själv?

Att lära sig att älska sig själv är ett ständigt pågående arbete som berör många delar i livet. Det är ingenting du bockar av på en dag och sen lämnar bakom dig.

De flesta av oss har flera tillfällen i livet när vi tvivlar på oss själva och försöker förstå vilka vi är och hur vi vill vara. Om du blir medveten om vad du aktivt kan göra för att bygga upp din självkänsla kan du snabbare ta dig ur sådana känslor, eftersom du har skapat en grundtrygghet. Se det som en process och ta det steg för steg.

1. Lyssna hela tiden på dina behov

När livet pågår och du är mitt uppe i jobb, familj eller skola är det lätt att glömma av att jobba med sig själv på ett hälsosamt sätt. Helt plötsligt fokuserar du bara på att hinna med och prestera i kravfyllda situationer, snarare än att reflektera över vad du behöver för att trivas i livet.

Om du märker att vardagen snurrar fortare och fortare är det viktigt att stanna upp och sortera tankarna. Genom att lära känna dina behov och göra tid för dem kommer du märka att du mår bättre. Återhämtning för ditt inre är viktigt.

Äldre kvinna som ler i sängen

2. Ta hand om din sömn. Den läker dig.

Den som sover gott har lättare att tycka om sig själv. I korthet stämmer det faktiskt. Människor med sömnstörningar vittnar om generellt sämre mående och upplevelse av stress än de som får regelbunden, god sömn. Om du tar hand om din sömn ökar du alltså möjligheterna till att känna kärlek till dig själv och se ditt liv ur en ljusare synvinkel.

Saframyl Positive Sleep är ett kosttillskott framtaget för dig som har sömnsvårigheter. Det hjälper dig att komma ner i varv inför att du ska sova och bidrar till att bevara en god sömn. Den innehåller naturliga ingredienser som bibehåller lugn och avslappning, bland annat saffran och citronmeliss. Ett kosttillskott som kan hjälpa dig i vardagen.

LÄS MER: Sömnproblem

 

3. Bli medveten om dina tankar

Börja varje dag med att ställa dig framför en spegel och upprepa saker du tycker om med dig själv. I förlängningen kan göra mer för din självkänsla än vad du tror. Vi människor har en tendens att tänka väldigt negativt istället för positivt. Bli medveten om din energi och dina negativa tankar om dig själv, på så vis blir det enklare att förändra dem.

Börja bryt negativa tankemönster när du upptäcker dem och lägg märke till när de dyker upp. Är det när du scrollat alltför länge på Instagram eller när du känner dig ensam? Istället för att låta tankarna tala om vad du inte gillar med ditt liv eller den du är, kan du prova att göra något som distraherar dig. Ring en vän om du har möjlighet eller byt miljö en stund för att få in ny energi.

Vänd dina tankar till det positiva genom att fokusera på tacksamhetskänslor. Du kan till exempel ha det som rutin att tänka på tre saker du är tacksam över innan du ska somna. Det kan vara små saker eller händelser, bara de har mening för dig. Om du påminner dig själv om vad som är positivt i ditt liv kommer ditt välbefinnande att öka.

Kvinna som umgås med vänner

4. Välj hälsosamma relationer med andra människor

Hur jobbar man med sig själv? Jo, man börjar fokusera på sig själv genom att göra aktiva val för att bli tryggare och stärka sin självkänsla. De människor som finns i ditt liv ska i grunden vilja dig väl. När du omger dig med människor du tycker om ger det också många hälsofördelar.

Människor är flockdjur från början och självtvivel uppkommer oftare när vi är ensamma. Därför är tid med vänner och familj livsviktigt.

5. Jaga de där endorfinerna

Lär dig älska dig själv genom att uppskatta allt du och din kropp klarar av, samtidigt som du får en dos må bra hormoner på köpet. Ja, du kan nog gissa vad vi pratar om. Rörelse. Det är ingen slump att motion rekommenderas till den som mår dåligt. Du mår helt enkelt bättre om du regelbundet kommer upp i puls.

Välj en aktivitet som du gillar! Det viktigaste är att den blir av. Om gymmet inte passar dig finns det egentligen ingen anledning att hänga där. Kanske höll du på någon med någon hobby som barn som du skulle kunna återuppta bara för skojs skull? Att bli bra på nya saker är också ett sätt att må bättre och öka sin självkänsla.

Alla har vi olika förmåga till rörelse och du anpassar såklart dina aktiviteter efter din nivå. Vill du röra på dig mer men känner dig stel eller för trött? Då kan du prova att addera vårt kosttillskott GLYC som bidrar till att bibehålla rörliga, hälsosamma leder.

LÄS MER: Fördelar och positiva effekter av träning

6. Var snäll mot dig själv och sänk kraven

Du är fullt tillräcklig som du är. Du måste inte leva upp till andras eller dina egna förväntningar för att förtjäna kärlek. Ge dig själv en klapp på axeln alla dagar, även om du inte presterat precis som du hoppats på. Sluta vara så hård mot dig själv. Allt du gör behöver faktiskt inte bedömas hela tiden, ibland får saker bara vara som de är.

Hur blir man stolt över sig själv? Släpp jämförelsen med andra om det går, särskilt på sociala medier. Kom ihåg att det inte alltid går att se hur en person mår på insidan genom bilder eller glada leenden. Alla har olika utmaningar i livet och du ska vara stolt över hur du tar dig an just dina.

Man och kvinna i badrockar

7. Vårda din kropp, liksom ditt inre

Okej, låt oss vara ärliga. Self-care i form av tända ljus och skönhetsrutiner är såklart inte nyckeln till en bra självkänsla. Din självkänsla behöver du bygga upp med fler verktyg än så. Men att ge lite kärlek till dig själv där du fokuserar på ditt välmående skapar ett lugn. För många är det också betydelsefullt för hälsan i stort att få lägga tid på sig själv, sin kropp och återhämtning.

Self-care kan vara att ta en promenad i skogen eller läsa en bok, men om du är intresserad av skönhet och hälsa kan det likväl vara det du prioriterar. Vad slår till exempel en söndag med inget annat än hemmaspa på schemat? Original Siliceas glowing skin och beautiful hair kit innehåller allt du behöver för just ett sådant tillfälle. Original Silicea tar fram hår- och hudprodukter som gör skillnad inifrån och ut.

En av huvudingredienserna i Original Silicea kapslar är kisel. Kisel har vi i naturligt hög koncentration i kroppen när vi är barn och unga och det är bland annat det som gör att huden håller sig spänstig och elastisk. Ju äldre vi blir, desto mindre kisel har vi kvar. Genom Original Siliceas kapslar tillför du kisel och bygger upp huden och håret. Kosttillskott ersätter självklart inte en varierad, näringsrik kost.

Passa på att göra dina rutiner till en lugn stund där du fokuserar på att ta hand om dig själv. Det behöver vi alla då och då.

LÄS MER: ”Inget annat schampo har hjälpt mig så här bra.”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top