Trött och låg? Enkla förändringar som kan hjälpa

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Känner du igen dig i det här?

Om du bockade av två eller fler av punkterna är det förmodligen så att du hamnat i en period av nedstämdhet. Det händer de flesta till och från och är fullt normalt.

Normalt betyder dock inte att du ska behöva stå ut med det. Det finns flera saker du kan göra för att förbättra ditt mående. Och nej, det behöver inte vara komplicerat – det är faktiskt bättre om förändringarna är någorlunda enkla att genomföra. Då ökar chansen att du orkar hålla i tills du börjar märka effekterna. Se därför inte det här som en stressig ”checklista” utan som en vägledning till hur du kan må bättre. 

Steg för steg mot ett bättre mående

1. Ge kroppen goda förutsättningar

Många vill i första hand testa naturliga produkter först för att upprätthålla känslomässig balans och förbättra sitt mående. Med kliniskt dokumenterade tillskott som Saframyl Positive Mood får du i dig bland annat magnesium, exklusivt extrakt från saffran, det viktiga D-vitaminet samt flera olika B-vitaminer. Saffran har i flertalet studier visat sig påverka humör.  Saffranextraktet hindrar de hjärnceller som producerar serotonin från att suga upp fritt serotonin och på så sätt ökas mängden biologiskt aktivt serotonin i hjärnan. Serotonin är en signalsubstans som påverkar vårt mående och brist på serotonin är kopplat till depression. Rekommendationen är att ta en kapsel  Saframyl Positive Mood i minst 14 dagar för att märka resultat.  En stor fördel är att du inte blir tung i huvudet och att du kan börja och sluta när du vill utan konstigheter. Saframyl är godkänd som egenvårdsmedel  från 12 år och uppåt . Saframyl finns  receptfritt att köpa på ditt apotek, men även i hälsobutiker och on-line.  

2. Få upp ditt flås

Det har länge varit känt att fysisk aktivitet har många fördelar för kroppen i stort, men på senare tid har även effekterna på hjärnan uppmärksammats. Du kan faktiskt till viss del träna dig till bättre koncentration och ett större välbefinnande. Bäst är pulshöjande träning som löpning, men även en promenad gör stor skillnad.

3. Fånga solstrålarna när de väl dyker upp

Under vinterhalvåret är soltimmarna få och det är ingen hemlighet att ihållande mörker påverkar måendet hos väldigt många. Därför gäller det att ta vara på den tiden du får i solen (måttligt och med solskydd under sommaren såklart). Dagsljus gör det lättare att hålla en bra dygnsrytm och fyller dessutom på dina D-vitamindepåer.

4. Omge dig med ett par nära vänner

Ofrivillig ensamhet kan skava rejält och vara svårt att ta sig ur. En del upplever det som skamfyllt att berätta om trots att det är otroligt vanligt och något högst mänskligt att reagera på. Människor är i olika grad beroende av sociala kontakter och utan dem finns det risk att fastna i sina egna negativa tankebanor. Efter en lång tid av isolering på grund av covid-19 är det ännu fler än förut som lider av ensamhet. Försök höra av dig till vänner eller familjemedlemmar regelbundet och håll kontakten online om ni inte kan träffas fysiskt. Pröva att dela med dig av dina ensamhetskänslor. Det underlättar ofta att inte bära på tunga saker helt själv.

5. Hitta en sömncykel som funkar för dig

Nattuggla eller morgonmänniska? Det spelar egentligen ingen roll. Huvudsaken är att du hittar ett mönster som passar dig och försöker hålla dig till det. Då lär sig kroppen till slut att bli trött vid samma tid varje dag. Som du kanske vet hjälper det också att lägga ifrån sig telefonen någon timma innan du tänkt sova. Svårt, men sant.

Om du har mått dålig en längre tid ska du självklart höra av dig till din vårdcentral för att få hjälp. Läs mer på 1177 vårdgudien. 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top