järnbrist trött kvinna soff

Järnbrist

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Känner du dig ofta trött och orkeslös? Det kan vara signaler på att du lider av järnbrist och har låga järnvärden. Det kan bland annat ske om du inte äter tillräckligt med mat som innehåller järn, har svårt att ta upp järn från maten eller om du tappar ovanligt mycket blod.

Vad är järnbrist?

De röda blodkropparna som finns i kroppen innehåller hemoglobin och har till uppgift att binda och transportera syre till kroppens alla delar. Ämnesomsättning och energiproduktion är några av flera funktioner som syre behövs till.

Järn hjälper kroppen att bilda tillräckligt med röda blodkroppar. Brist på järn leder därför till sämre syresättning vilket kan ge många olika symtom. Järn är alltså ett mineral som vi inte klarar oss utan.

Järnet som redan finns i kroppen återanvänds till stor del. Vi ger också kroppen påfyllning av järn via maten vi äter, för att minska risk att drabbas av brist på järn.

LÄS MER: Järn för ett starkt immunförsvar.

trött kvinna

Symtom på järnbrist

Järnbrist leder ofta till olika symtom beroende på hur mycket järn du saknar och vilka signaler din kropp sänder ut. Besvären kan vara av olika styrka – allt från lindriga till kraftiga symptom. Här listar vi de vanligaste symptomen.

Du känner dig trött och orkeslös.
Om vi inte har tillräckligt med röda blodkroppar blir vi trötta, utmattade och orkeslösa.

Du upplever yrsel och öronsus.
Yrsel är ett vanligt tecken på järnbrist. Du kan även få sus i öronen samt huvudvärk.

Du är ovanligt trött efter träning.
Blir du helt slut av ett träningspass du vanligtvis brukar klara av? Järnbrist kan försämra fysisk kapacitet och uthållighet. Mer om det längre ned.

Du är andfådd och har hjärtklappning.
Kroppen får svårt att ta upp syre med för lite järn i blodet. Blir du mer andfådd än vanligt? Då kan det bero på järnbrist. Du kan även få hjärtklappning.

Du känner dig deppigare än vanligt.
Upplever du plötsligt att du inte har lust till något? Känner du dig oförklarligt låg?

Du ser blek och glåmig ut.
Gäller både din hy och slemhinnor. Du kan bli blekare om du lider av järnbrist.

Du har problem med att fokusera.
Brist på järn kan få dig att bli ofokuserad och virrig eftersom det påverkar koncentrationsförmågan.

kvinna magont

Orsak till järnbrist

Järnbrist kan bero av flera olika orsaker. Den vanligaste orsaken är att du har förlorat blod. Det kan även vara så att du har svårt att ta upp järn från maten eller inte får i dig tillräckligt med mat som innehåller järn. Vi listar några av de vanligaste orsakerna som ligger bakom järnbrist:

  • Blödningar, till näsblod.
  • Riklig menstruation.
  • Bloddonation.
  • Du får inte i dig järn från kosten på grund av exempelvis vegankost eller glutenintolerans.
  • Graviditet.

Du kan också drabbas av blodbrist om du har en sjukdom och ett medicinskt tillstånd som orsakar blödningar eller minskar upptaget av järn i tarmen, till exempel en kronisk tarmsjukdom.

Järnbrist kan även orsakas av olika typer läkemedel som ökar risken för blödningar, till exempel blodförtunnande läkemedel. Det kan ge blödningar i magen och tarmen, som i sin tur ger järnbrist.

Kroppen behöver järn

Vid menstruation förlorar du mer järn än en person som inte har mens. Därför behöver du få i dig mer järn om du har mens. Om du är gravid så ska du tillgodose både ditt eget behov av järn och bebisen i magen. Det är anledningen till att ditt blodvärde kontrolleras regelbundet under din graviditet. I första han kan du få i dig tillräckligt med järn via kosten. Vissa kan behöva ta extra tillskott av järn också.

Som du märker har kvinnor större risk att drabbas för järnbrist än män, då kvinnan förlorar järn från kroppen under menstruation, graviditet och amning.

Under puberteten växer kroppen mycket, vilket gör att behovet av järn är större då också. Eftersom upptaget av järn ofta blir sämre med åldern så är järnbrist hos äldre vanligt. Även här är det viktigt att få i sig ännu mer järn via kosten och vid behov använda ett tillskott av järn.

kvinna springer

Järnbrist och träning

Järnbrist kan påverka din träning. Om du har för lite järn kan du få symtom som till exempel yrsel, lätt att bli andfådd, orkeslös och trötthet, vilket kan påverka din förmåga att träna som du brukar. Om järnbristen inte behandlas kan den leda till blodbrist, vilket i sin tur ger sämre prestationsförmåga.

Vid hård träning kan dessutom ditt behov av järn öka. Det beror på att tillförseln av syre till dina muskler är högre vid träning än vid vila, och då behöver dina muskler mer syre snabbt för att producera energi.

På så vis har du ett ökat behov av syre när du tränar, och för att mer syre ska produceras behöver du också fler av de röda blodkropparna och hemoglobin. Om du har bra nivåer av järn i kroppen så kan fler röda blodkroppar produceras och öka syretillförseln till dig vid träning.

Vad kan jag göra själv vid brist på järn?

Här ger vi dig fem tips för att minska risk att få järnbrist och öka ditt järnupptag från mat.

Ät en varierad kost.
För de flesta räcker det att äta en allsidig och varierad kost för att få i sig tillräckligt med järn.

Ät mat som innehåller extra mycket järn.
Detta gäller främst dig som vet att du har haft låga järnvärden tidigare. Här är exempel på livsmedel som innehåller järn.

  • Kött
  • Skaldjur
  • Ägg
  • Blodpudding
  • Nötter och frön
  • Baljväxter
  • Fullkornsprodukter, till exempel fullkornsris, fullkornspasta eller grovt bröd.
kött till måltid

Minska ditt intag av te, kaffe och mjölk tillsammans med en måltid.
Dessa drycker gör det svårare för kroppen att ta upp järn.

Lägg till frukt, grönsaker och rotfrukter i dina måltider.
Dessa livsmedel gör det lättare för kroppen att ta upp järn från maten. Gäller framför allt citrusfrukt eller andra c-vitaminrika livsmedel.

Om du skulle behöva tillföra extra järn till kroppen, använd ett kosttillskott.
IronVital är ett fruktsmakande kosttillskott med järn och bidrar till det dagliga behovet. Mild och god smak baserat på rödbeta och äpple, skonsam för magen. 100% vegetabilisk utan konserveringsmedel. Den finns som både flytande och tuggtablett.

LÄS MER: Vad är kosttillskott?

Så här hittar du rätt järntillskott för din kropp

Det finns många olika kosttillskott med järn och kanske kan det vara svårt att veta vad du ska leta efter. Vi har sammanställt tre enkla tips du kan tänka på när du har behov av att öka dina järnvärden.

  1. Vad innehåller mitt järntillskott?
    När du letar efter ditt tillskott börjar du med att se hur mycket äkta järn som faktiskt finns i produkten. Se också över innehållsförteckningen så att kosttillskottet inte innehåller onödiga tillsatser och konserveringsmedel. Tillsatser och olika konserveringsmedel kan vara speciellt känsligt om du är gravid, för barn och för de som lider av känslig tarm eller IBS.
  1. Finns det några biverkningar?
    Många järntillskotten kan ge vissa biverkningar som påverkar magen så som: förstoppning, oönskade tarmrörelser och illamående. Därför är det viktigt att hitta tillskott som är snällt mot din mage. Flytande järntillskott har ofta en förmåga att både absorberas bättre in i blodet men även ge mindre biverkningar.
  1. Är smaken viktig på järntillskottet?
    Ja, det är självklart att smaken är viktig! Om smaken inte är god är risken stor att du ger upp och slutar med tillskottet.

LÄS MER: Rätt järntillskott för dig med järnbrist!

Testa dina järnnivåer

Vid konstaterad järnbrist är det viktigt att få i sig extra järn, däremot ska tillskott i hög dos undvikas av de som inte har brist, då järnöverskott är skadligt.

Om du är osäker om du lider av järnbrist eller inte så kan du göra ett blodprov på din vårdcentral för att ta reda på detta. Vid ett blodprov får du lämna en liten mängd blod och blodvärdet analyseras sedan av vårdpersonal. Om det visar järnbrist eller blodbrist tas andra blodprovet för att ta reda på vilken brist du har.

Järnbrist och blodbrist - vad är skillnaden?

När du blöder förlorar kroppen järn och för att hålla uppe blodvärdet så ökar kroppen bildningen av röda blodkroppar automatiskt. Det finns extra järn i kroppen som kan användas vid en blödning, men om det extra järnet är slut (järnbrist) så kan inte tillräckligt många röda blodkroppar bildas. Då uppstår blodbrist. En följd av järnbrist är alltså blodbrist.

Blodbrist innebär att du har för lite av de röda blodkropparna i blodet. De röda blodkropparna behövs för att kroppens olika organ ska få tillräckligt med syre. Läs mer om blodbrist på 1177.se.

Behandling av järnbrist

Känner du igen dig i symptomen för järnbrist? Då finns det flera saker du kan göra för att minska dina besvär och fylla på dina järndepåer igen.

Om dina symptom är lindriga, börja med att äta mer livsmedel som är rika på järn. Du kan också tillföra extra järn till kroppen med hjälp av ett kosttillskott som Iron Vital. Det bidrar till ditt dagliga behov. Följ även resterande tips under avsnittet ”Vad kan jag göra själv?”.

Ibland är dock inte förändrad kost eller kosttillskott tillräckligt för att du ska få den mängd järn som din kropp behöver. Om det inte hjälper eller om du har kraftigare symptom är det dags att kontakta din vårdcentral för att ta prover och ta reda på varför du har dina besvär.

Blodprov

Om du är osäker om du lider av järnbrist eller inte så kan du göra ett blodprov på din vårdcentral för att ta reda på detta. Vid ett blodprov får du lämna en liten mängd blod och blodvärdet analyseras sedan av vårdpersonal. Om det visar järnbrist eller blodbrist tas andra blodprover för att ta reda på vilken brist du har. Du kommer också ha ett samtal med läkare om din allmänna mående.

Du kan få lämna avföringsprov

En vanlig orsak till järnbrist är att det finns blod i din avföring eller att du har andra besvär med magen och tarmarna. Om du har dessa symptom kan det bli aktuellt att lämna ett avföringsprov för att undersöka om det är anledningen till järnbristen.

dricka glas med vatten

Behandling med järntabletter

Den vanligaste behandlingen vid järnbrist är att du får särskilda järntabletter. Många får dock biverkningar av dessa, så som illamående eller diarré.

1177.se tipsar om att du ska ta tabletterna efter en måltid för att undvika biverkningar. De menar också att järn tas upp bättre på fastande mage, så om det går är det då du ska ta tabletterna. Ta aldrig fler järntabletter än läkaren har ordinerat, det kan vara farligt.

Behandling med spruta

Om du får biverkningar av järntabletterna är det viktigt att du pratar med din läkare. Då kan du få sprutor med järn istället.

Behandling av sjukdom och kronisk blodbrist

Om det visar sig att du till exempel har drabbats av magsår eller någon annan sjukdom som ger blödningar, så får du behandling mot den sjukdom som orsakar blodbrist och behandling med järn mot järnbristen.

Den vanligaste orsaken till järnbrist är mens. En del kvinnor som får järnbrist på grund av riklig mens behöver lämna blodprov regelbundet för att ha koll på sina nivåer. Många tar också järntillskott under menstruationen.

När och var ska jag söka vård?

Misstänker du har järnbrist, känner dig onormalt andfådd eller trött är det viktigt att du får hjälp och behandling. Då ska du kontakta din vårdcentral. Du kan alltid ringa 1177 på telefon för att få rådgivning om du är osäker.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top