trött sol morgon

Rätt järntillskott för dig med järnbrist!

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Känner du dig trött, hängig och har svårt att koncentrera dig? Det kan bero på att din kropp saknar järn. Järn hjälper kroppen att producera energi och förser syre till blodet. Tecken på låga järndepåer är svårigheter med koncentration, gäspar mer än vanligt och känner dig trött eller utmattad. Järnbrist kan också påverka hur du samverkar med människor i ditt vardagliga liv. 

Testa om du lider av järnbrist?

Gör vårt test och få svar direkt om du har behov av järn

1. Känner du dig trött och energilös?

 
 

2. Upplever du yrsel och öronsus?

 
 

3. Känner du dig ovanligt trött efter träning?

 
 

4. Upplever du att du lätt blir andfådd och har lätt till hjärtklappning?

 
 

5. Känner du dig deppigare än vanligt?

 
 

6. Är din hy blek och glåmig?

 
 

7. Upplever du att du har svårt att fokusera?

 
 

Question 1 of 7

Så här hittar du rätt järntillskott för din kropp

När du inte vet vad du skall leta efter kan det vara svårt att veta vilket järntillskott du skall välja och behöver. Vi har sammanställt tre enkla tips du kan tänka på när du har behov av att öka dina järnvärden.jarntillskott

1. Vad innehåller mitt järntillskott?

När du letar efter ditt tillskott börjar du med att se hur mycket äkta järn som faktiskt finns i produkten. Det vill säga rätta mängden järn som behövs för dagligt intag och per dos. Se också över innehållsförteckningen så att kosttillskottet inte innehåller onödiga tillsatser och konserveringsmedel. Tillsattser och olika konserveringsmedel kan vara  speciellt känsligt om du är gravid, för barn och för de som lider av känslig tarm eller IBS. LÄS MER: 7 tecken på att du har järnbrist

2. Finns det några biverkningar?

Många järntillskotten kan ge vissa biverkningar som påverkar magen så som: förstoppning, oönskade tarmrörelser och illamående. Därför är det viktigt att hitta tillskott som är snällt mot din mage. Flytande järntillskott har ofta en förmåga att både absorberas bättre in i blodet men även ge mindre biverkningar. LÄS MER: Iron VITAL, järntillskott

Är smaken viktig på järntillskottet?

Ja, det är självklart att smaken är viktig! Med tanke på att du förmodligen kommer ta järntillskottet i minst en månad, därför är det en fördel att den smakar bra. Med andra ord är smaken inte god är risken stor att du ger upp och slutar med tillskottet. Järn = hälsosamt immunförsvar. Slutligen för att upprätthålla ett hälsosamt immunförsvar spelar järn en viktig roll, för att hjälpa syre att nå fram till hjärnan och musklerna. Så nästa gång du är på jakt efter ett järntillskott för att öka din kraft se då till att du vet vad du ska leta efter. iron vital

Järnkraft med dokumenterade ingredienser och bas av rödbeta

Ett förslag på flytande järntillskott är Iron Vital.  Iron Vital är unikt järntillskott som tillverkas av läkemedelsföretaget Anton Hübner sedan över 60 år tillbaka som är speciellt utvecklad för att öka dina järndepåer samtidigt som den är god och lätt för kroppen att absorbera.  Iron Vital innehåller bland annat rödbeta, äpple, röda bär, B-vitamin och C-vitamin. Alla ingredienser som ger ditt immunförsvar ytterligare en boost. Iron Vital minskar trötthet, utmattning och återställer din inre vitalitet, livlighet och energi. Tillskottet är godkänd för både barn och vuxna den är även helt vegansk.
Har man problem med att ta flytande tillskott så finns det flertalet tabletter att tillgå. De riktigt högdoserade kan ge problem med förstoppning men samtidigt så kan de vara värda att prova om du snabbt behöver öka dina järnvärden. Glömmer man ofta att ta sina tabletter eller tillskott så är tuggtabletter ett suveränt tablett. De kan du alltid ha redo i handväskan eller i fickan och du behöver inte svälja ner med vatten eller förvara i kylskåp. läs mer här om tuggtabletter

P.S Ytterligare ett tips är att tillaga och steka maten i en järngryta eller stekpanna av järn för att på så sätt öka dina järnvärden.

 

Livsmedel som innehåller mycket järn är:

  • Vetegroddar
  • Rött kött
  • Fisk
  • Ägg
  • Kyckling och annan fågel
  • Persilja
  • Pumpafrön
  • Nässlor
  • Sesamfrön
  • Gröna grönsaker
  • Torkade aprikoser
  • Russin, katrinplommon och annan torkad frukt

läs mer om järnbrist / blodbrist och sjukdomar på 1117

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top