glada killar

Serotonin – det naturliga sättet att dämpa ångest och bli lycklig

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Serotonin, även kallat kroppens glädjespridare, är något som vi helst inte vill ha brist på. Om kroppen bildar för mycket eller för lite av ämnet kan det bidra till social fobi, oroliga och negativa tankar eller huvudvärk.

Vad är serotonin?

Vad är det, hur bildas det och varför behöver du serotonin?

Serotonin är ett ämne som påverkar ditt humör och psykiska mående. Det bildas i kroppen när du äter mat som innehåller aminosyran tryptofan, vilket finns i proteinrik mat, bland annat i fisk, kött och sojabönor. En lagom nivå av ämnet ger goda förutsättningar för ett lyckligare liv.

Serotonin är också en så kallas signalsubstans. Signalsubstanser skickar information mellan celler i kroppen. Då förstår du kanske varför serotonin påverkar oss och vårt välbefinnande. Serotoninet i kroppen befinner sig främst i magtarmarna, hjärnan och i blodet.

För att kroppen ska kunna bilda serotonin behöver du äta proteinrik mat. Aminosyror finns nämligen i protein, och tryptofan är en av de livsviktiga aminosyrorna som du behöver ta upp genom kosten.

Serotoninbrist

Brist på serotonin kan göra att du inte känner dig lika glad, mindre benägen att vara social och du får närmare till negativa tankar. Serotoninbrist kan du ofta höra i samband med depression, men att höja serotoninnivåerna är inte en garanti för att bli frisk från depression.

Hur märker jag brist på serotonin?

Du kan märka serotoninbrist genom något av följande:

Du…

  • ..blir mer pessimistisk
  • ..drar dig undan sociala tillställningar
  • ..blir negativ
  • ..har lättare att bli ledsen
  • ..blir mer orolig
  • ..får svårare att relatera till människor
  • ..blir extra sugen på godis och snabba kolhydrater. 
ledsen tjej

Orsaker till serotoninbrist

Kan stress bidra till låga halter av serotonin?

Om du har varit stressad under en längre period kan du råka ut för serotoninbrist, men om du däremot har höga nivåer av serotonin kan du vara mer stresstålig.

Dåliga matvanor

Att äta ohälsosamt som mycket socker och snabba kolhydrater gör att du inte får i dig alla viktiga vitaminer och mineraler. Oregelbunden kosthållning kan också påverka serotoninhalten negativt.

För lite motion

Att leva som en soffpotatis är inte direkt någon lyckoboost. Om du inte rör på dig och motionerar kan det bidra till minskad serotoninnivå och du kan bli orkeslös och nedstämd.

pizza

Vitaminbrist (B1, B2, B6, B9 och D-vitamin)​

Kroppen behöver massa vitaminer för att alla organ ska fungera optimalt. Det är bland annat brist på B- och D-vitaminer som kan orsaka låga halter av serotonin.

Dåligt intag av Omega-3

Omega-3 är en vanlig orsak till att du blir deprimerad. Låga serotoninhalter har också en koppling till depression. Därför kan brist på omega-3 vara en orsak till serotoninbrist och ett sämre psykiskt mående.

Brist på magnesium och zink

Ett dåligt intag av de viktiga mineralerna magnesium och zink gör att kroppen inte kan bilda lika mycket serotonin.

Dålig sömn kan orsaka serotoninbrist

Under natten fyller du på med serotonin och dopamin som gör att du under dagen kan känna glädje och lycka. Folk med depression har ofta dåliga sömnrutiner och fått för lite djupsömn under en längre tid.

Hur kan jag öka mitt serotonin?

För att öka nivåerna av serotonin i kroppen kan du till exempel utsätta dig för solljus, äta rätt mat eller be någon att massera dig.

Träning kan höja serotoninet

Efter träning eller motion känner du dig tillfredsställd. Serotoninet ökar för stunden och du mår bra även ett tag efter att du rört på dig. När du rör på dig är tryptofan mer tillgängligt i blodet och då frisätter du mer serotonin. Regelbunden träning eller motion kan få serotoninet att ligga på en jämn nivå. Träning är positivt i många fler aspekter och att du mår bra av det är knappast en nyhet.

tjej knyta skor

Vad ska jag äta?

Via en hälsosam kost får du i dig de vitaminer och mineraler som behövs för att hålla en bra nivå av serotonin. En varierad och hälsosam kost bör innehålla protein i form av bönor, fisk och kött eller ägg och mejeriprodukter. Nyttiga fetter får du från nötter, fröer och olja. Välj fiberrika kolhydrater som grönsaker och fullkornsprodukter.

Undvik sömnbrist

Att sova tillräckligt bra och länge är viktigt. Serotoninbrist och sömnbrist är starkt kopplade och att gå miste om bra sömn gör dig inte gladare. Försök att sova samma tid varje natt för att vänja kroppen vid sömnrutiner.

Solen är din bästa vän

Under soliga dagar visar forskning att serotoninnivåerna är högre. Du får i dig D-vitamin och bildar mer serotonin och dopamin när du vistas i solen, vilket gör att du mår bättre.

tjej i solen

Meditera och slappna av

Att vara stressad är inte alltid dåligt. Men att inte hinna återhämta sig från stressiga situationer kan däremot påverka ditt humör och din inställning till livet negativt.

Att ta det lugnt, andas och fokusera på nuet är bra för att komma ner i varv och stressa mindre. Vi rekommenderar meditation, yoga och stretchning.

Finns det tabletter och tillskott som höjer serotonin?

Det finns flera tabletter och kosttillskott som kan bidra till att serotoninet höjs. Här listar vi ämnen som behövs för att kroppen ska kunna bilda serotonin:

  • D-vitamin
  • Magnesium
  • Zink
  • Omega-3
  • B-vitaminer
  • C-vitamin

Tänk på! Om du äter en balanserad kost får du redan i dig dessa ämnen via maten.

tabletter och kapslar fragetecken

Saframyl Positive Mood är ett kosttillskott som kan bevara känslomässig balans och en positiv sinnesstämning. Det innehåller B- och D-vitaminer, saffran och magnesium som kan bidra till att öka mängden aktivt serotonin i hjärnan.

Läs mer: Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

Massage kan öka din serotoninnivå

Det finns forskning som visar att serotoninet kan höjas när du får massage.

Kan man ha för mycket serotonin?

Ja, det är faktiskt inte bra att ha ett överskott av serotonin. Forskning visar att människor med social fobi tillverkar för mycket av ämnet. Resultatet av forskningen visade också att för mycket serotonin kan vara ångesthöjande.

Du kan också bli upprörd och förvirrad om du bildar för mycket serotonin. Även kramper, skakningar och huvudvärk är vanliga effekter av en för hög serotoninnivå. Därför är det dumt att försöka öka serotoninet i kroppen om man inte har någon brist.

tjej missnojd i spegel

Skillnader mellan serotonin och dopamin

Dopamin handlar om kortare upplevelser av lust och lycka. Det är kopplat till belöningssystemet i hjärnan och ger oss glädjekickar när vi till exempel äter socker, dricker alkohol eller gör något spännande och utmanande. Dopamin kan vara beroendeframkallande och det är något du upplever i kroppen.

Till skillnad från dopamin är serotonin förknippat med långvarig lycka. Det kan inte skapa ett beroende och det upplever du i sinnet till skillnad från dopaminet som du upplever i kroppen.

Forskning vid Uppsala Universitet har visat att det finns en koppling mellan serotonin och dopamin. Social fobi och negativa tankar är ofta en en effekt av obalans mellan de två humörsrelaterade ämnena i hjärnan.

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top