Gurkmeja är populärare än någonsin mycket beror på dess antiinflammatoriska egenskaper samt goda smak som krydda i mat.

Gurkmeja används friskt i både soppor och varma drycker, och har en läcker gyllende färg och en god uppfriskande smak. Men främst är gurkmejan känd förs ina nyttiga egenskaper. Örten används mycket i det indiska köket genom curryn och det är kurkuminet i gurkmejan som ger den gula färgen. Smaken påminner lite om ingefära, vilket inte är så konstigt eftersom den just tillhör familjen ingefärsväxter.

Därför ska du äta gurkmeja

Gurkmejan är en riktig hälsoört. Den bidrar till att upprätthålla och stödja ledernas flexibilitet, och i kombination med svartpeppar kan den även ha antiinflammatoriska egenskaper. Gurkmeja är också en riktig antioxidant och är därmed även bra för immunförsvaret.

Inom folkmedicinen har Gurkmeja länge används för att bota inflammatoriska åkommor. Man vet också idag att gurkmeja i konbinaton med andra örter bland annat Boswelia Serrata ger ännu bättre effekt och upptag.

Gurkmejan är en mycket kraftig antioxidant och som är upp till tio gånger starkare än vitaminer. Det finns mer än 6000 olika vetenskapliga studier publicerade på denna fantastiska superkrydda.

Glyc för rörliga leder

Gurkmeja kan i kombination med vitamin D och vitamin K2 också ha positiva effekter på benmassan eftersom vitamin K bidrar till att upprätthålla en normal benstomme, och vitamin D i sin tur förbättrar upptaget av kalcium och fosfor.

Det finns alltså flera goda anledningar till att äta gurkmeja. Örten återfinner du i GLYC BOOST (nypon, gurkmeja, grönläppad mussla, zink och Vitamin C) och GLYC ACTIVE (boswellia serrata, K2, gurkmeja l-arginin, MSM, Vitamin C, D och mangan) för rörelse, energi och hälsosamma leder!

Vill du veta mer om GLYC ledserie

Läs mer här

Läs mer om GLYC Active

Läs mer om GLYC Boost