gurkmeja

Gurkmeja – nyttigt för hela dig?

Dela inlägget

Gurkmeja är populärare än någonsin. Mycket beror på dess antiinflammatoriska egenskaper och goda smak som krydda i mat. Gurkmeja är också en uppskattad ingrediens i många kosttillskott för att upprätthålla och stödja ledernas flexibilitet.

Kryddan påträffas friskt i både soppor och varma drycker, och har en läcker gyllene färg och en god uppfriskande smak. Men främst är gurkmejan känd för sina nyttiga aspekter. Örten har använts i tusentals år som ett naturläkemedel, men man kan även äta gurkmeja och örten har använts mycket i det indiska köket genom curryn.

Gurkmeja innehåller ämnet kurkumin, vilket är det som ger gurkmejan sin gula färg. Smaken påminner lite om ingefära, vilket inte är så konstigt eftersom den just tillhör familjen ingefärsväxter. När du lagar mat kan du precis som med ingefära använda färsk gurkmeja genom att till exempel riva den.

Därför är gurkmeja nyttigt med sina antiinflammatoriska egenskaper

Gurkmejan är en riktig hälsoört. Den bidrar till att upprätthålla och stödja ledernas flexibilitet, och i kombination med svartpeppar kan den också vara bra för att motverka inflammation. Gurkmeja är också en riktig antioxidant och är därmed även bra för immunförsvaret.

Inom folkmedicinen har gurkmeja länge varit flitigt använt för att bota inflammatoriska åkommor. Man vet också idag att gurkmeja är bra i kombination med andra örter, bland annat boswelia serrata.

LÄS MER: Ledvärk – Varför har jag ont i lederna? Så kan du lindra ledbesvären

Gurkmeja

Hur mycket gurkmeja bör man få i sig per dag?

Hur mycket gurkmeja du bör äta finns det inte riktigt någon gräns på, men världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderar upp till 3 mg gurkmeja per kilo kroppsvikt per dag. Om du är gravid eller ammar, har diabetes eller äter blodförtunnande medicin kan du dock tänka lite på att inte få i dig för stora mängder då gurkmeja kan vara något blodförtunnande.

Tips! GLYC Boost är ett kosttillskott med hög andel gurkmeja , nypon och grönläppad mussla. Ett komplett multi-tillskott. För en smidig vardag varje dag. Endast två tabletter om dagen räcker.

LÄS MER: Om kosttillskott från GLYC

Golden milk

En spännande hälsodryck att testa

Hur just du ska få i dig gurkmeja är det bara din fantasi som sätter gränser för, men här kommer ett spännande tips. Golden milk, en varm dryck som innehåller gurkmeja, kan vara en perfekt kompis till morgonkaffet då flera studier antyder att gurkmeja kan vara hjälpsamt mot inflammationer i kroppen.

Här kommer ett recept för att göra din guldiga start på dagen.

Ingredienser:

  • 0.75 tesked torkad gurkmeja
  • 0.25 tesked torkad ingefära
  • 300ml osötad mandelmjölk
  • 0.5 matsked kokosolja
  • En nypa svartpeppar
  • En nypa kanel (garnering)
  • 0.5 matsked honung eller lönnsirap

Gör så här:

  • Lägg mandelmjölk, gurkmeja, ingefära, kokosolja och svartpeppar i en kastrull.
  • Sätt på medelhög värme, rör om tills det blir varmt, men utan att det börjar koka.
  • Smaka av och lägg sedan i honung eller lönnsirap.
  • Nu är det redo att drickas, häll upp i en kopp och toppa sedan med lite kanel.

LÄS MER: Ledhälsa: Grönläppad mussla, nypon eller både och?

Äldre par dansar

Är gurkmeja bra?

Gurkmeja kan i kombination med vitamin D och vitamin K2 ha positiva effekter på benmassan. Detta då vitamin K bidrar till att upprätthålla en normal benstomme, och vitamin D i sin tur förbättrar upptaget av kalcium och fosfor.

Forskning visar att kurkumin kan vara bra i förebyggande syfte mot flera olika sjukdomar. Några av sjukdomarna som flera studier visar att kurkumin kan vara förebyggande mot är vissa typer av cancer och Alzheimers.

En mindre studie som gjorts visar också att kurkumin kan motverka depression med samma effekt som ett antidepressivt läkemedel.

Det finns alltså flera goda anledningar till att äta lite gurkmeja och om du känner att du har svårt att få i dig gurkmeja i mat kan du istället testa ett kosttillskott.

Örten återfinner du i GLYC Boost med ingredienserna gurkmeja, nypon, grönläppad mussla, zink och vitamin C. Ett perfekt multi-tillskott för hela dig.

Gurkmeja finns även i GLYC Active med andra ingredienser så som boswellia serrata, K2, l-arginin, MSM, vitamin C, D och mangan. Perfekta till dig som tränar mycket och vill ha ett tillskott som bidrar till en god återhämtning mellan träningspassen.

FAQ – Gurkmeja

Vad är gurkmeja?

Gurkmeja är en växt som tillhör samma växtfamilj som ingefära och själva roten är till utseendet väldigt lik just ingefära. Det aktiva ämnet i gurkmeja är kurkumin och det är det som ger gurkmejan sin gula färg.

Vad används gurkmeja till?

Gurkmeja används till mycket inom matlagning som krydda, speciellt inom det indiska köket. Utöver i matlagning har gurkmeja brukats i ett antal tusen år inom folkmedicin. Gurkmeja är också en uppskattad ingrediens i många kosttillskott för att upprätthålla och stödja ledernas flexibilitet.

Varför anses gurkmeja vara nyttigt?

Gurkmeja anses vara nyttig för att kryddan har många möjliga hälsofördelar enligt forskning. Det är exempelvis en mycket stark antioxidant och har länge inom folkmedicinen använts mot inflammationer och för att upprätthålla och stödja ledernas flexibilitet.

Hur kan jag få i mig gurkmeja?

För att få dig gurkmeja kan du krydda din mat med torkad gurkmeja, men om du inte gillar gurkmeja i mat kan du ta tillskottet GLYC Boost (nypon, gurkmeja, grönläppad mussla, zink och Vitamin C) eller GLYC Active (boswellia serrata, K2, gurkmeja l-arginin, MSM, Vitamin C, D och mangan). Dessa två kosttillskott innehåller båda gurkmeja.

LÄS MER: ”Nu är jag rörlig och smärtfri i mina fingrar.”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top