kosttillskott vitaminer grönsaker

Risker med kosttillskott

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Om du behöver komplettera din vanliga kost med ett kosttillskott, så finns det massvis av olika sorters produkter att välja mellan idag. Därför är det viktigt att du vet hur du använder kosttillskott på ett säkert sätt så att det blir det komplement till kosten som du behöver. Här har vi samlat allt du behöver veta för att göra ett tryggt val.

Vad är kosttillskott?

De flesta får i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och näringsämnen som kroppen behöver via vanlig mat. Ett kosttillskott består av vitaminer och mineraler i koncentrerad form och kan användas för att komplettera din kost.

Kosttillskott kan inte ersätta en bristfällig kosthållning, så det är viktigt att äta en varierad och hälsosam kost – både med och utan tillskott.

kosttillskott pulver piller i hand

Är det farligt att äta kosttillskott?

De flesta kosttillskott som säljs i Sverige kan du som vuxen och frisk äta utan risk. Vid överdosering av kosttillskott kan du få i dig för mycket av vissa vitaminer eller mineraler. Detta kan vara skadligt för din kropp.

Om du tar kosttillskott är det viktigt att du äter det som komplement till din normala kost och följer den rekommenderade dosen på förpackningen för det tillskott du har valt.

Vem behöver kosttillskott?

Det bästa sättet att få i dig mineraler och vitaminer är genom maten du äter, men det är kanske inte alltid det lättaste. I vissa perioder i livet kan det vara svårt att äta bra och näringsrika livsmedel. Då kan ett kosttillskott vara ett sätt att komplettera din kost.

Du kan också behöva komplettera din kost med kosttillskott om du utesluter vissa livsmedelsgrupper i din kosthållning. Det kan vara på grund av allergier, intolerans eller eget val, till exempel om du enbart äter veganska livsmedel.

Även personer med vissa sjukdomar kan behöva komplettera sin kost med kosttillskott, då är det viktigt att du stämmer av ditt behov med din läkare innan du börjar använda ett tillskott.

Tänk på att ett kosttillskott inte är ett läkemedel.

man kosttillskott

LÄS MER: Vem behöver kosttillskott?

För mycket vitaminer och mineraler kan vara skadligt

Vitaminer och mineraler är livsnödvändiga för din kropp att få i sig för att fungera. Du behöver bara få i dig väldigt små mängder, så de flesta av oss får i oss tillräckligt via en hälsosam och balanserad kost. Vissa har dock behov av att komplettera sin kost med kosttillskott.

Om du har brist på mineraler och vitaminer i kroppen kan det ge sjukdomssymtom. Men om du överdoserar kosttillskott och får i dig för mycket vitaminer och mineraler så kan kroppen också skadas.

Farlig överdosering

Om du använder kosttillskott, ta den angivna mängden som rekommenderas och överdosera inte tillskotten. Genom att äta för mycket kosttillskott kan du få i dig enskilda ämnen i skadliga mängder.

Det är mycket svårare att överdosera enskilda ämnen genom att äta vanlig mat. Intag av flera olika slags kosttillskott samtidigt ökar risken för överdosering.

vitaminer grönsaker avocado

Läs mer: Vad är kosttillskott?

Vilka vitaminer ska man inte äta för mycket av?

Kanske är du intresserad av att komplettera din kost med extra kosttillskott eller så äter du extra kosttillskott redan idag? Oavsett var du befinner dig så är det viktigt att du har koll på vilka vitaminer, mineraler och ämnen du inte bör äta för mycket av. Om du överdoserar kosttillskott och får i dig för mycket av vissa vitaminer och mineraler så kan din kropp ta skada av det.

Mineraler och vitaminer att vara uppmärksam på

Vi har sammanställt en lista på de vitaminer, mineraler och ämnen som är bra att du är lite extra uppmärksam på, för att minska risken för överdosering. Listan utgår från Livsmedelsverkets rekommendationer.

Järn

Järn i större mängder kan vara giftigt. Tidiga symtom kan vara magont, kräkningar och diarré. Mycket höga doser av järn kan vara dödligt giftiga, speciellt för barn. Förvara därför alltid järn i form av kosttillskott oåtkomligt för barn.

Kalcium

Kalcium kan överdoseras genom intag av kosttillskott vilket i kombination med högt intag av vitamin D kan leda till hyperkalcemi, förkalkning av kroppens vävnader, njursten och njurskador.

Kalium

Ett långvarigt högt kaliumintag kan påverka hjärtfunktionen hos individer med nedsatt njurfunktion. Kosttillskott kan bidra till ett för högt intag vilket kan leda till hyperkalemi, ett livsfarligt tillstånd som orsakar rubbningar i hjärtrytmen vilket i sin tur kan utgöra en risk för hjärtstillestånd.

kvinna_ont_magen

Magnesium

För högt intag av magnesium från kosttillskott kan ge diarré.

A-vitamin

Vitamin A i stora doser är skadligt. Det är framförallt genom kosttillskott man kan få i sig för stora mängder. Gravida som tar kosttillskott bör inte äta mer än 1 milligram vitamin A per dag som extra tillskott, då ett för högt intag av A-vitamin kan ge fosterskador.

Risken för benskörhet och frakturer är högre för kvinnor efter klimakteriet och det inte gått att utesluta att intag av vitamin A på över 1,5 milligram per dag ökar risken för frakturer.

C-vitamin

Höga doser av C-vitamin kan orsaka till exempel diarré och möjligtvis också njursten hos känsliga personer.

D-vitamin

Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att du får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Du kan inte få i dig farliga mängder enbart via maten, men om du äter för mycket kosttillskott som innehåller D-vitamin kan du få för mycket.

kosttillskott man och kvinna

LÄS MER: Kosttillskott för tjockare hår – så funkar det

Ta ditt kosttillskott säkert

Om du behöver äta kosttillskott för att komplettera din vanliga kost så ska du inte vara rädd för att göra det. Det som är viktigt är att du inte stoppar i kroppen för många olika eller för stor mängd kosttillskott som den inte behöver för att fungera.

Så, hur använder du kosttillskott på ett säkert sätt? Vi ger dig tre tips som är väl värda att tänka på när du väljer kosttillskott:

  1. Utvärdera din kost, så att du vet vilka näringsämnen du behöver få i dig mer av. Öka ditt intag av mat som innehåller dessa ämnen och/eller komplettera med lämpligt kosttillskott.
  2. Överdosera inte. Följ alltid rekommenderad dosering som står på förpackningen för de/det kosttillskott du vill använda.
  3. Läs alltid innehållsförteckningen för att försäkra dig om att kosttillskottet innehåller det du behöver för att komplettera din kost. Vissa kosttillskott innehåller flera olika mineraler och vitaminer, och om du tar många olika kosttillskott kan den sammanlagda mängden av ett ämne leda till överdosering.
kvinna kosttillskott

Läkemedel och kosttillskott

Kosttillskott är inte läkemedel. Använd därför inte kosttillskott i stället för ett läkemedel.

Använd heller inte kosttillskott tillsammans med läkemedel utan att rådgöra med din läkare. En del kosttillskott och läkemedel kan påverka varandras effekt om de tas samtidigt.

Risken för negativa hälsoeffekter vid användning av kosttillskott och läkemedel samtidigt bedöms vara större jämfört med att äta vanliga livsmedel tillsammans med läkemedel.

gravid kvinna

Grupper som ska vara extra försiktiga med kosttillskott

Under olika perioder i livet kan du vara olika känslig för olika ämnen. Det kan vara med anledning av sjukdom, ålder eller livsstilsfaktorer så som rökning, kost- och motionsvanor. Det innebär även att du kan vara olika känslig för olika kosttillskott under livets gång.

Möjliga riskgrupper för användning av kosttillskott är enligt Livsmedelsverket: foster, spädbarn, barn, gravida och äldre personer. Var därför extra försiktig vid val av kosttillskott för dessa grupper.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top