arg-tjej-irriterad-pms

PMS och PMDS – symptomen och råden till dig som behöver hjälp

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Du har säkert varit med om en kompis eller familjemedlem som är extra känslig och irriterad i ungefär en vecka varje månad. Är det en person som har mens kan det med stor sannolikhet bero på att personen har PMS. Humörsvängningar och nära till känslor är två av många symptom som PMS och PMDS kan ge som besvär.

Vad är PMS?

PMS är en förkortning för premenstruellt syndrom och upplevs genom bland annat ovanligt stora humörsvängningar och smärta. 

Många personer upplever PMS i samband med menstruation och ofta någon vecka innan eller efter mensen. I den här artikeln går vi djupare in på vad PMS betyder, hur det känns och hur du kan få hjälp med PMS som ger dig besvär i vardagen.

Vad är PMDS?

PMDS kan beskrivas som en grövre version av PMS och kan bli mer allvarligt.

När PMS ger snabba känslomässiga svängar kan PMDS istället ge värre besvär som depression och ibland självmordstankar. Förkortningen står för premenstruellt dysforiskt syndrom. Ungefär fem procent av de som har mens får PMDS medan en stor majoritet (ca 75%) märker PMS på något sätt.

Läs mer: PMDS – en svårare form av PMS

tjej-med-pms-irriterad

Hur känns PMS?

PMS känns sällan härligt, det kan ofta påverka vardagen negativt och ställa till med problem i olika vänskaps- eller kärleksrelationer. Här listar vi flera av de besvär som PMS kan ge både psykiskt och fysiskt.

Psykiska symptom

De psykiska symptomen på PMS är många och du kanske bara upplever ett eller några få av dem trots att du har PMS. PMS-besvären brukar vara mest uppenbara veckan innan du får din mens, men kan också fortsätta även under mensen.

Tjej-ata-choklad-i-sangen-vid-pms

Fysiska symptom

De fysiska symptomen vid PMS märks också som allra mest veckan innan du ska ha mens. Även mensvärk har en tendens att vara som tydligast då och kan hänga ihop med PMS-besvär.

Varför får man PMS?

När du har ägglossning ökar halten av progesteron i kroppen, och vissa personer är extra känsliga mot de hormoner som bildas då. Östrogennivån sjunker också vilket kan leda till att dina nivåer av serotonin minskar. PMS kan också vara ärftligt inom familjen.  

Läs mer om menscykeln och vad som händer i kroppen här

Hjälp vid PMS

Här får du tips och hjälp på vad du kan göra om du har PMS som påverkar din vardag onödigt mycket.

Personer som har PMS är inte alltid medvetna om det och därför kan de bli extra irriterade om du frågar varför de är så känsliga. Om du umgås med någon som har nämnt att de har PMS bör du försöka att inte vara i vägen. Att ställa dumma frågor eller att reta personen är också onödigt om du inte vill skapa en hetsig diskussion.

Att göra själv

Vi börjar med de saker du kan göra själv för att lindra din PMS. Om du redan har testat att ändra på dessa vanor kan du scrolla vidare till nästa del där du kan läsa om fler sätt att behandla PMS.

nyttig-bra-frukost-mat

Träna regelbundet 

Det är smart att träna när man har PMS eftersom det hjälper dig släppa ut aggressioner. När du tränar frigörs endorfiner och du gör av med energi som du kanske annars hade lagt på att bli irriterad. Att träna regelbundet kan dessutom hjälpa dig att få ett stabilare humör överlag.

Stressa mindre

Om du ofta är stressad kan det vara en stor faktor till att du är extra känslig för hormonerna som kroppen bildar vid ägglossning. Att komma ner i varv genom avslappning och vila är därför en bra idé, eftersom du minskar risken att få starka PMS-symptom.

Ät bra mat

Du har förmodligen hört att rätt mat kan göra under för din hälsa. Det stämmer faktiskt. Om du får i dig mycket näring i form av vitaminer och mineraler kan kroppen hantera stigande och minskande hormonnivåer bättre än om du bara äter näringsfattig mat.

Sov bra 

Rutiner när det kommer till sömn är bra för ditt mående. Att sova bra och tillräckligt länge är extra viktigt om du har problem med PMS eftersom sömnen är kroppens tid för återhämtning.

Umgås rätt

Att spendera tid med nära och kära som får dig att må bra kan hjälpa dig att hantera humörsvängningarna på ett bättre sätt. Försök att inte umgås med folk som gör dig irriterad eftersom det förmodligen bara spär på dina besvär ännu mer.

Ha koll på din menscykel

Genom att tracka din mens och hålla koll på menscykeln kan du vara förberedd inför den värsta PMS-perioden. Det finns många smarta appar som du kan använda för att skriva ner när du har mens och när du har PMS-symptom. Att veta när du ska ha PMS kan underlätta eftersom du kan berätta för familj och vänner att du har en extra känslig vecka.

Behandla PMS och PMDS

Det finns några olika metoder som kan lindra PMS-symptom och mensvärk och i svåra fall kan du söka vård hos en gynekolog eller vårdcentral.

Magnetisk produkt mot PMS

Mn8 är en liten magnet som kan hjälpa mot PMS och menssmärtor. Den är ett väldigt enkelt sätt att lindra dina problem och symptom. Det enda du behöver göra är att fästa den i troskanten och sen kan den sitta där under hela dagen. Om du vill läsa mer om magneten och hur den kan hjälpa dig, klicka här.

Tabletter och medicin mot PMS och PMDS?

Många med PMS och PMDS lider av psykisk smärta som ångest, men också fysisk värk. Om problemen är allvarliga kan du ta kontakt med ungdomsmottagning, psykolog, gynekolog eller vårdcentral för att få hjälp med din PMS eller PMDS.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top