Inga produkter i varukorgen.
Inga produkter i varukorgen.
Välj sida

Leva med IBS

Leva med IBS

De flesta magproblem beror på en  kombination av flera olika faktorer. Namnet IBS, är egentligen ett samlingsnamn för flera olika magbesvär. Irritable Bowel Syndrom (IBS) betyder lättretbar eller överkänslig tarm. Du kanske redan har fått diagnosen IBS eller så lider du av en eller flera av nedanstående IBS symtom, men har inte fått någon diagnos ännu.

Det finns idag inga några botemedel för IBS men det går att hjälpa, lindra och mildra de olika symtomen.

Varför IBS

IBS är en funktionell magtarmstörning som ger ökad känslighet i hela matspjälkningskanalen

En stor del av våra mag-tarmproblem orsakas av vår livstil. Det är inte  klarlagt varför man får IBS, men det finns vissa faktorer som bidrar till besvären. Magsjuka, antibiotika, förändringar i funktionen av tarmens egna muskler, mikroorganismer och nerver tillsammans med samspelet med nerver till och från hjärnan kan vara några faktorer som kan trigga igång IBS. Likaså kan psykisk hälsa och arv även vara en av orsakerna.

Typiska besvär vid IBS

  • Ont i magen/kramp
  • Uppblåsthet
  • Förstoppning
  • Diarré
  • Illamående
  • Bråttom till toaletten
  • Problem att tömma tarmen
N

15-20% av Svenskarna har IBS

Man räknar med att så mycket som 15-20% ha Sveriges befolkning har magproblem kopplade till IBS och IBS-symtom

N

50 % mer friskvård

Patienter med IBS konsumerar mer än 50% mer friskvård än friska personer

N

IBS - kan inte botas

Det går inte att bota IBS, men det går att  hjälpa och lindra de olika besvären och både förebygga skov och mildra dem. 

Läs mer i vår broschyr

Fyll i formuläret och få vår broschyr direkt till din e-post.

Stark koppling mellan tarmen och psykisk hälsa

Vårt psykiska välmående hänger ihop med tarmen och IBS. Magen är som vår “andra hjärna” och har stor påverkan på hur vi mår. Forskning har visat att magen och hjärnan kommunicerar via det autonoma nervsystemet. Samtidigt har man hittat serotonin-receptorer i tarmarna och visat att 95 procent av kroppens serotonin produceras i tarmen. Det innebär att exempelvis depressioner och nedstämdhet påverkas mycket av hur tarmen mår. IBS kan även ge trötthetssyndrom.

HJÄLP OCH RÅD FÖR DIG SOM LIDER
AV IBS OCH KÄNSLIG TARM

Regelbudna toalettvanor

Försök att skaffa dig regelbundna toalettvanor.  Det är viktigt att ta den tid du behöver och att gå direkt när du känner behov.

Motion, motion, motion

Motion gör att kroppen kan förbränna energi mer effektivt och att blodcirkulationen och tarmrörligheten förbättras. Bland IBS-patienter är stress, ytlig andning och spänd mage vanligt, vilket kan påverka tarmfunktionen. Fysisk aktivitet är ett bra sätt att minska spänningar, förbättra andningen och minska stresskänsligheten i kroppen.

Stress

IBS och stress har en stark koppling och stress kan vara en trigger till olika IBS-symto,.  Det studeras mycket på koppling mellan mage och hjärna.  Hos IBS patienter märks kopplingen ännu tydligare vid stress. Så det är viktigt att försöka ta kontroll över stressen.Det är lätt att säga att man skall försöka undvika stressade situationer, men i praktiken fungerar det inte lika lätt. Förbered dig  alltid även mentalt när du vet om att det kommer att bli mer stress omkring dig. 

Kostråd och fodmap

Hitta matvanor som fungerar för dig. Man vet att fet mat tenderar att ge mer besvär medan små och tätare måltider kan få dig att må bättre. Mat med mycket fibrer kan minska förstoppning. Fibrer från frukt kan minska besvären medan fibrer från sädesslag kan förvärra. Du bör undvika starkt kryddad eller stekt mat och minska kaffedrickande om det ger extra besvär.

Kognitiv Beteendeterapi KTB och avslappning

Kognitiv Beteendeterapi (KTB) och avslappning – fokuserar på att du ska må bättre och fungera bättre genom att förändra ett beteende och din egen uppfattning om såväl dig själv som din omgivning. En ny pilotstudie har visat lovande resultat att genom avslappning och aktivera “The Relaxation Respons” kopplar både sinne och kropp samman i meditationsövningar. The Relaxation Respons är vår egen möjlighet att genom att fokusera och koppla bort tankar, därigenom kan starta återhämtade funktioner i kroppen och sätta oss i djupt fysiskt. avslappningsläge.

Magbok

Börja föra en ”magbok”, alltså en dagbok över hur din mage mår är ett sätt att både för dig själv men också inför ett läkarbesök ha koll på hur din mage har mått under en period. Du kan se tillbaka på vad du åt, hur svåra besvären blev, vad som blev bättre och när det kändes sämre.

Produkter som kan underlätta IBS

Förutom ovan nämnda råd så finns det även produkter som kan underlätta och mildra dina olika IBS symtom. Det kan vara flera olika beroende på vilka symtom du har. Det finns både läkemedel, medicintekniska produkter och kosttillskott som kan mildra och hjälpa vid IBS.  Kosttillskott med probiotika, goda bakterier är vanligt men det finns också naturliga produkter som faktiskt är godkända vid IBS-symtom som vi även rekommenderar att prova. I denna information  r tar vi endast upp naturliga produkter med dokumenterad effekt. Det betyder inte att det även finns bra läkemedel som din läkare också kan föreskriva. 

Silicea Mag-tarm

Silicea Mag-tarm är snabb, skonsam och effektiv hjälp vid de flesta magproblem. Oavsett om du är en av dem som ofta har problem med magen, eller bara då och då, så kan Silicea Mag-Tarm Gel vara lösningen på din eller din familjs magproblem. Silicea Mag-Tarm Gel har miljontals nöjda användare världen över.

Jag åt lunch med kollegorna och 40 minuter senare ser det ut som jag är i 7:e månaden! Hatar min IBS. Jag kan minska mina skov och svullnad med hjälp av Silicea dospåsar och så tar jag Detoxner Maintnance varannan dag.   

Anna-Lena Sandström

Jag tycker Silicea verkligen har hjälpt mig komma tillrätta med min uppsvullna mage.

Anders

Att leva med IBS är inte bara väldigt jobbigt men det ger mig en även en ständig oro. Vågar jag gå på middagen? Kommer det att vara nära en toalett? 

Ann Granskog

IBS -delas in i tre grupper

  • IBS-D – Diarré dominerad.
  • IBS-C – Forstoppingsdominerad  (C- som i engelskans constipation)
  • IBS-M – omväxnlande avföring

Med diarré räknar man fler än tre toalettbesök per dag med lös avföring

Förstoppning innebär färre än tre toalettbesök per vecka med hård avföring

 

Pin It on Pinterest

Share This