stress tarmflora blogg octean

Stress påverkar tarmhälsan och immunförsvaret.

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Stress är en orsak till att magproblemen blir vanligare. Det är ju inte för inte magkatarr heter stressmage i folkmun.

 

Vår tarm  är mottaglig för stressinducerande signaler och kan svara med förändringar när det gäller utsöndring av magsyra, tarmen peristaltik och hur genomsläpplig tarmslemhinnan är för större molekyler.  Vår tarmslemhinna kall fungera som skydd mot vissa bakterier och samspela med andra vilket kan påverkas av stress. 

Vad kan vi då göra?

Magen och dess bakterier är ett väldigt komplext ämne och det finns inga färdiga lösningar då varje individ är olika. Men det finns mycket vi kan göra för att förbättra maghälsan på egen hand och där är kosten viktigt men det är också viktigt med den mentala balansen. Meditation och yoga har visat sig ge bra effekt på maghälsan likaså att få umgås i lugn och harmoni med nära och kära.
Tillskott för att stärka slemhinnan som kiselgel kan hjälpa likaså probiotika och prebiotiska tillskott för att främja bakteriefloran i tarmen och ta bort skadliga bakterier. 

7 tips på hur vi kan påverka maghälsan

c-vitamin

Tips 1

Grönsaker och frukt är väldigt bra, inte lika bra är rött kött, chark eller socker.

12

Tips 2

Meditation eller yoga, kan hjälpa normalisera stressnivåer men även skapa resistens mot framtida stress.

13

Tips 3

Motion gynnar tarmhälsan då det bland annat sätter igång tarmaktiviteten men gör också att vi blir mer resistenta mot stress och allmänhälsan förbättras.

14

Tips 4

Kiselgel – Det är genom tarmslemhinnan som matens näring tas upp. Kiselgel skyddar mag-tarmslemhinnan och suger upp toxiner och patogener och hjälper även matsmältningen.

Tips 5

Prebiotika/fibertillskott är gynnsamt för magen och fungerar som mat till de goda bakterierna – prebiotika är te x färgrika och krispiga grönsaker, vitkål och havre. Tillskott med prebiotika finns med psylliumfrö och 2QR – som både hjälper tarmperistaltiken, matar de goda bakterierna men även innehåller ett växtextrakt som kallas 2QR – unikt på det sättet att det även kan ta bort skadliga bakterierna.

17

Tips 6

Probiotika – nyttobakterier, som lactobaciller och bifidobakterier. Finns i yoghurt och syrade grönsaker men också som tillskott. Välj gärna ett probiotika tillskott med flera bakteriestammar.

9

Tips 7

Sov ordentligt – sömn påverkar också vår maghälsa och immunförsvar.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top