Välj sida

Oro- & sömnproblem

Här kan du läsa mer om besvär inom oro- och sömnproblem

Besvär med oro & sömn

Oro och sömnproblem, nedstämdhet, orkeslöshet eller känslomässig obalans är tyvärr ganska vanligt och i perioder kan man säga att det hör till en del av livet. Men om den negativa spiralen av nedstämdhet och sömnproblem fördjupas ökar faktiskt risken att långsamt förvandlas till en depression. Därför är det viktigt att man redan på ett tidigt stadium försöker bryta en nedåtgående trend av känslomässig instabilitet.

Det kan också vara bra att känna till att sömnproblem kan öka med åldern samt för kvinnor i klimakteriet.

Sömn

För att hjärnan och kroppen ska få en chans att återhämta sig ordentligt behöver vuxna personer 6–9 timmars sömn

Stress- och oro

Stress och oro är dom vanligaste bakomliggande orsakerna till dålig sömn.

Sömn

För att hjärnan och kroppen ska få en chans att återhämta sig ordentligt behöver vuxna personer 6–9 timmars sömn per natt. En natt då och då utan sömn då och då är inget att oroa sig för men om problemen är återkommande blir det svårare att klara av vardagen då du troligtvis känner trötthet, koncentrationssvårigheter, humörsvängningar samt att det kan bidra till nedsatt immunförsvar.

Läs mer om våra tips hur du kan förbättra din sömn

Stress- och oro

Stress och oro är dom vanligaste bakomliggande orsakerna till dålig sömn. Vissa har svårt med insomningen och andra vaknar mitt i natten eller tidig morgon och kan inte somna om. Många känner också ångest eller att det känns som hjärnan går på högvarv och ältar negativa tankar om och om igen, lite som en gammal skiva som hakat upp sig. Det kan då vara en god ide att kontakta en läkare eller psykolog för att få verktyg att byta tankemönstret.

·       Insomningsfas (ytlig sömn där du är lättväckt)
·       Bassömn/Normalsömn
·       Djupsömn (uppbyggnad, återhämtning, musklerna är helt avslappnade och du är svårväckt)
·       Drömsömn (REM – rapid eye movement)

https://yogobe.com/se/blog/aterhamtning-till-angest-somnproblemen

  • Förebyggande åtgärder

Dryck på kvällen

Koffein, alkohol, Coca-Cola, energidrycker och nikotin är kända faktorer som påverkar negativt så du bör undvika dessa om du har problem med din sömn.
Lider du av snarkningar bör du vara noggrann med din diet då övervikt är en vanlig bakomliggande orsak. Annars bör du kontakta en läkare för att få hjälp.
Många lider också problem med krypningar och kramp i benen och har svårt att somna eller vaknar av det. Magnesiumtillskott och mjuka stretchövningar kan avhjälpa detta.

Träning

Rörelseträning och mindfulnessövningar kan verka som magi i samband med sömnproblem, oro och ångest. Men undvik pulshöjande träning på kvällarna om du har svårt med sömnen. Då passar en skön promenad eller ett mjukare yogapass bättre. Undvik också att dricka sent så du slipper vakna av att du behöver gå på toaletten.

Nattlig sömn

Sovrummet ska vara rent och svalt och helst fritt från digitala apparater. Se till att du har ordentliga mörkläggningsgardiner. Du kan tom fästa lite kardborreband längs fönsterlisterna för att verkligen stänga ljuset ute. Lider du av svettningar kan det vara så enkelt som att byta till ett tunnare täcke eller bara sova med påslakan. Prova gärna att lyssna på en sömn- eller avslappnings APP i samband med sänggåendet. Stäng av alla pushnotiser och plingande påminnelser i mobilen och undvik att surfa i sängen då det blåa ljuset stör din sömn. Vill du läsa bör du köra med en traditionell bok.
https://lakartidningen.se/aktuellt/kultur-2/2019/10/blatt-ljus-ger-oss-vita-natter

  • Tips och råd
9

Saffran

Saffran är en stämningshöjande krydda som både kan användas i förebyggande syfte men också ge livskraft och positiva känslor tillbaka för den som känner sig nedstämd och orolig. Läs mer om SAFRAMYL som finns för både sömn och orosbesvär.

Sovapp & Forestbading

  • Naturliga produkter

För en positiv sinnesstämning

Saframyl Positive Mood är skapad för dig som är nedstämd, trött och behöver extra energi – ett kosttillskott som bevarar positiv sinnesstämning och känslomässig balans.

Innehåller en unik kombination av:
Saframyl Positive Mood är ett stämningshöjande kosttillskott och innehåller förutom saffran också vitamin B1, B2, B3, B6, B12, D3 och magnesium. Samtliga substanser påverkar olika funktioner som kan ha betydelse för stämningsläget.

Säljs på apotek och hälsofackhandel

Saframyl för en positiv vardag
Saframyl Positive Sleep för en god natts sömn

Saframyl Positive Sleep är en unik sömnbevarande egenvårdsprodukt framtagen till dig som tar lång tid på dig att somna, sover oroligt och vaknar lätt eller som har svårt att komma in i djupsömn.

Saframyl Positive Sleep innehåller tre specifikt utvalda naturliga och dokumenterade substanser;

  • vallmo
  • citronmeliss och
  • saffran.

Vallmo bidrar till att förbättra kvalitén av naturlig sömn. Citronmeliss bidrar till att bevara lugn och avslappning. Saffran bidrar till att bevara en positiv sinnesstämning. 

Säljs på apotek och hälsofackhandel

Pin It on Pinterest

Share This