Köpvillkor / Prenumeration/ Abbonemang
Allmänt
Dessa allmänna köpvillkor gäller för Octean AB:s (org. nr 556271-2728) försäljning av varor via hemsidan octean.se. För att handla varor via octean.se måste du ha fyllt 16 år förutsatt att om du är under 18 år har du fått samtycke till ditt inköp från din förälder/förmyndare samt vara bosatt i Sverige.
Beställning
Beställning av varor görs på vår hemsida octean.se. Genom att genomföra en beställning godkänner du dessa allmänna köpvillkor. Avtal om köp träffas när du slutfört köpet på vår hemsida. Därefter bekräftar vi beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mailadress du angivit. I de fall du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dessa beställningar och leverera dem i ett paket. Din beställning kan också delas upp på flera paket beroende på dess innehåll.
Om du har frågor om hur du handlar eller om våra produkter är du alltid välkommen att ringa vår Kundservice på 010-703 68 00.
Octean AB förbehåller sig rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter.
Priser och produktbilder
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem och ändringar av tekniska specifikationer fram till din betalning i kassan. Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Du har rätt att reklamera varan vid fel i produktbild eller produktinformation.
Prenumerationer och Abonnemang av produkter
Din prenumeration kan erbjudas i olika abonnemangsformer:
– Prenumeration som ger tillgång att prenumerera på till en eller flera av våra produkter och startar från och med att du genomför ett köp. Du kan välja på att prenumerera för leverans varje månad, varannan och även i vissa fall att du får produkten var tredje månad.
Du kan när som helst ändra upplägget på din prenumeration genom att logga in på ditt konto.
Uppsägning av prenumeration/abbonemang
Uppsägning av en prenumeration kan ske genom att du loggar in på ditt konto. Du kan även säga upp din prenumeration genom att kontakta vår kundservice t.ex. via vår mejl ([email protected]) eller telefon 010-7036800. Du kan närsomhelst säga upp din prenumeration och den aktiveras direkt vid uppsägning. Ingen uppsägningstid gäller.
Frakt och Leverans
Leveranstid
Du får dina varor 1-3 arbetsdagar efter det att vi har fått din beställning. Alla beställningar som görs före klockan 12 helgfria vardagar skickas normalt från oss samma dag om varorna finns i lager. Om varorna du beställer inte finns i lager skickas din beställning normalt nästkommande vardag eller så snart produkten finns i lager (senast efter 30 dagar). Beställningar lagda på helger/helgdagar skickas normalt nästföljande arbetsdag. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige. Om inte alla varorna finns på lager så inväntas leverans tills alla varor kan skickas samtidigt. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt.
Leveranssätt
Vi erbjuder leverans med Postnord och din beställning skickas direkt hem om den får plats i brevlådan eller -inkastet. Annars levereras din beställning till Postnords närmaste utlämningsställen.
Du måste kunna visa avinummer och giltig legitimation när du hämtar ditt paket på ett av Postnords utlämningsställe. Om någon annan ska hämta ditt paket på apotek krävs uppvisande av både din och budets legitimation.
Leveranskostnad
I vår webshop erbjuder vi alltid fri frakt.
Ångerrätt och retur
Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Du står själv för returen. Octeans transportbox måste emballeras och inga klisteretiketter eller tejp får sättas direkt på förpackningen. Innan returer sker ska kundtjänst skall kontaktas på telefonnummer 0325-145 150 (mån-fred 09.00-16.30). I kontakt med kundtjänst skall returorsak anges. Du ansvarar själv för varan tills den når vårt lager. Har du frågor om retur, kontakta kundtjänst via telefonnummer ovan så hjälper vi dig gärna.
Vid retur görs en återbetalning till samma kort eller bankkonto som den ursprungliga betalningen gjordes. Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan.
Om ditt betalsätt är faktura ska du vid retur inte betala din faktura. Kontakta fakturabolaget om du har frågor gällande en återbetalning.
Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Du måste skicka tillbaka varan inom 14 dagar från att du meddelat Octean AB om utnyttjande av ångerrätten. Octean AB förbehåller sig rätten att göra värdeminskningsavdrag i det fall kund hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion.
Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kronor om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar. Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Force majeure
Octean AB ansvarar inte för försenad eller utebliven leverans som orsakats av omständighet som ligger utanför vår rimliga kontroll. Exempel på sådan omständighet är naturkatastrof, strejk, krig, terroristdåd, valutakursförändring, myndighetsåtgärd, lagstiftning, leverantörs-/produktions- eller transportstörningar.
Reklamation och tvist
Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig så snart du upptäckt felet och inom skälig tid kontakta vår kundtjänst. Du har rätt att reklamera varan framtill dess att förbrukningstiden gått ut. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vi ersätter samtliga dina kostnader i samband med reklamationen. Klagomål kan även skickas till Octean AB, Norra Torggatan 15, 434 30 Kungsbacka.
Vid eventuell tvist följer Octean AB beslut från Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Kundservice
Kontakta vår kundservice genom att ringa 010-703 68 00 vardagar mellan 08.30 – 16.30 vid frågor eller oklarheter. Du kan även ställa en fråga i vårt frågeformulär på vår hemsida. Vi svarar då inom 48 timmar helgfria dagar.
Ändring av köpvillkor
Octean AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra villkoren i dessa allmänna köpvillkor.
Betalning
Att handla på Octeans e-handelssida är enkelt och säkert. Du kan alltid hitta ett betalningssätt som passar dig. I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning. Vi använder oss även av direktbetalning (swish) Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se.
Personuppgifter
Vid beställning av Octean hanteras alla personuppgifter på ett korrekt, säkert och kontrollerat sätt för att dina uppgifter inte ska kunna läsas av obehöriga. När du lägger din beställning hos oss måste du uppge dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala via faktura måste du även ange ditt personnummer.
Vi använder Klarna som leverantör av vår kassa. Detta innebär att vi kan
komma att dela dina personuppgifter såsom kontaktuppgifter och
orderinformation med Klarna när kassan laddas, för att Klarna ska kunna
hantera ditt köp. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.
I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullgöra transport, betalning och fakturering. Dina personuppgifter måste vi lämna vidare till vår betalningsförmedlare avalon, vår fakturapartner Klarna samt vår logistikpartner för att de ska kunna fullgöra sina åtaganden. Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan du begära att informationen ska korrigeras. Du har alltid rätt att utan någon speciell anledning begära att informationen om dig raderas. Vi följer Personuppgiftslagen (PuL) och de personuppgifter som lämnas används endast för att administrera ditt köp. Dina personuppgifter lämnas aldrig ut till tredje part.