sömnproblem

Sömnproblem? 7 tips för en bättre sömn

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Har du ofta svårt att somna? Känner du stressen och oro och vaknar lätt under natten? Här är sju knep för att råda bot på sömnproblemen!

Sju tips för bättre sömn

1. Den vanliga fällan är att vara aktiv och på högvarv in i det sista innan läggdags. Försök varva ner 1-2 timmar innan du ska sova, så hinner kroppen få ro och du får lättare att somna.

2. Mobilen är en vanlig bov vid sömnproblem. Inte bara att hjärnan matas med massor av information, ljuset från läsplatta, mobil och dator gör dig piggare. Undvik dessa i sängen!

3. Saffran har en lugnande effekt och sägs lindra sömnproblem. I vissa kulturer är det vanligt att dricka saffrans-te innan läggdags för en god natts sömn.

4. Motion är en viktig komponent för att kunna sova gott. Kroppen behöver återhämtningen när du motionerar regelbundet.

5. Nätter då det absolut inte går att sova, acceptera det istället för att stressa upp dig och titta på klockan. Chansen att somna ökar om du försöker att slappna av.

6. Kroppen mår bra av rutiner och att hitta sin egen rytm. Försök att gå och lägga dig och gå upp samma tid varje dag.

7. Ligger du ofta och grubblar över jobb? Andningsövningar, mindfulness eller att försöka tänka på ett härligt minne underlättar när tankarna far runt.

Läs gärna också om tipsen att sova gott även när det är ljust ute 

saframyl positive sleep

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top