Superenkla studietips för att klara årets sista tentaplugg

Share This Post

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest

Saffran, träningens effekt och grönt te – Enkla tips för att överleva årets sista tentaplugg

Julen är underbar, men det är också den tiden på året då alla som pluggar fylls av stress och oro inför sluttentan. Det räcker inte med att julklapparna ska köpas och lägenheten ska pyntas. Du ska också lära dig en hel bok utantill och kunna referera till ett flertal författare i både Harvard och Oxford systemet. Att behålla fokusen under denna period är inte alltid det enklaste. Därför har vi samlat 3 enkla tentaplugg tips, så även du som känner dig stressad eller har koncentrationssvårigheter kan klara tentamen.

Saffransbulle på bord

1. Behåll pluggmotivationen med Saffran

Att hålla motivationen uppe och ta tag i studierna är inte alltid det enklaste. Visste du att några extra saffransbullar faktiskt kan hjälpa dig öka motivationen och minska stress? Saffran innehåller Safranal som ökar serotoninet i kroppen. Serotonin är en signalsubstans som behövs för att minska stressen och öka ditt välmående.

2. Träna mer och plugga mindre

Ett av våra bästa studietips för att orka med tentaperioden och är träning. Träningens effekter är inte bara fysiska. Visste du att träning bland annat kan öka minnet? Därför kan ett träningspass innan studier vara det som hjälper dig komma ihåg den där tyska författarens namn när du sitter i tentasalen. Dessutom ökar träning Serotonin, Endorfiner och Noradrenalin i kroppen, vilket bidrar till att du blir pigg, glad och mer fokuserad.

koppar med grönt te

3. Grönt te mot koncentrationssvårigheter

Behåll koncentrationen med hjälp av te. Välj en kopp grönt te framför kaffet under tentaperioden. Grönt te bidrar till att öka koncentration och inlärning. Dessutom hjälper det kroppen att hålla en jämn energinivå hela dagen så du orkar ta dig igenom en dag full av studier. Läs mer om varför du bör dricka grönt te HÄR.

Samla krafterna och använd dig av våra enkla studietips för att minska tentastressen, öka koncentrationen och behålla motivationen. Ät en extra saffransbulle, starta dagen med en löprunda, byt ut kaffet till grönt te och på så sätt säkra att du tar dig igenom denna period med flaggan i topp. Vill du göra det enkelt för dig finns det ett flertal kosttillskott med både saffran och grönt te så du får samma resultat med en enda liten tablett. Klicka HÄR för några tips på kosttillskott för ökad koncentration och fokus.