Bästa knepen för att klara påskhelgen, även med IBS

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Att leva med IBS kan vara svårt i vardagen, men blir extra jobbigt stora helger med mycket god mat och trevligt sällskap. Nu när påsken står för dörren, blir stressen för de som lider av IBS påtagligt.
Vad bör du hålla dig ifrån på påskbordet? Vilken mat är bra?

Tips för att slippa social ångest!

1. Försök att undvika

  • Försök att undvika lök, använd istället salladslök i tex. Janssons frestels
  • Försöka att byta ut mjölkprodukter till laktosfri eller växtbaserad mjölk
  • Bytt ut det vita mjölet till glutenfria alternativ

onion lok

2. Drycker.

  • Det är bra att låta påskmust och öl få bli lite avslaget innan du dricker det.
  • Häll den kolsyrade eller jästa drycken från lite högre avstånd så att det blir rikligt med skum, på detta sätt försvinner en del av luften i drycken, vilket bidrar till mindre uppblåst mage.

vin wine

3. Rör på dig!

  • Ät mindre portioner och tugga maten ordentligt (Stressät inte)
  • Ta gärna med släkten på en promenad efter all fet mat för att underlätta matsmältningen

Behandlingar för att underlätta IBS

Det finns inget botemedel som tar bort IBS, för att må så bra som möjligt gäller det att ha en god tarmflora. Det finns olika sätt att stilla mage och tarmarna, ett av dem är att använd sig av kiselprodukter. Kisel lägger sig som en hinna på mage och tarmar föra att kunna suga åt sig och binda ovälkomna gaser. För att få igång magen och tarmensrörelsen kan vissa fibrer vara ett bra alternativ att använda vid IBS, exempel på dessa kan vara havregryn och pysyllium – komplex.

LÄS MER: För dig med IBS

LÄS MER: Vad är IBS?

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top