somnbrist-kan-inte-sova

Är sömnbrist farligt? 6 tips till dig som inte kan sova

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

Ibland kan vi inte sova, hur mycket vi än vill och försöker. Du har säkert testat att vända på kudden för att få den kall, vrida på kroppen åt alla möjliga håll eller räknat får som hoppar över staket i ditt huvud. Har man tur funkar det, men om du ofta har alldeles för korta nätter kan sömnbrist bli ett stort problem.

Vad är sömnbrist?

Att ha sömnbrist är allvarligare än vad många tror och utan sömn kan vi inte leva speciellt länge. Om vi inte sovit på flera dagar kommer vi tillslut somna vart som helst, det går inte att hålla sig vaken även om vi kämpar emot. De flesta prioriterar bra sömn högst av allt och vi mår också som bäst när vi har en regelbunden sömnrutin. Samtidigt är det många som har svårt att sova trots att de är trötta och går på alldeles för få timmar sömn. Det påverkar inte bara ditt humör negativt, dina prestationer kan också bli sämre och det kan till slut bli farligt för din hälsa.

Varför kan jag inte sova?

Det finns många faktorer som kan påverka hur snabbt du somnar på kvällen. Du kan till exempel ha svårt att sova om du ätit socker sent på kvällen, eller om det finns störande ljud eller ljus runt omkring dig när du ska sova.

kan-inte-sova

Orsaker till sömnbrist

Här listar vi några av de vanligaste anledningarna till att man inte kan sova, som är hyfsat lätt att åtgärda.

Oregelbunden kost

Sötsuget kickar ofta in på småtimmarna, men istället för att äta godis kan du hellre ta något mer fiberrikt för att behålla en jämnare blodsockernivå när du ska sova. Socker får ditt blodsocker att skjuta i höjden och ger dig snabbt energi, vilket kan vara en anledning till att du har svårt att somna.

Koffein eller alkohol

Både koffein och alkohol påverkar sömnen negativt. Även om du kan bli trött och sömnig av lite alkohol får sömnen sämre kvalitet och är också mer orolig med alkohol i blodet. Koffein dricker vi gärna när vi känner oss trötta och behöver mer energi. Det säger sig självt att det inte kommer att hjälpa dig när du ska sova, tänk dock på att alla personer påverkas olika av samma mängd koffein.

Stress

Är du stressad kan det vara en solklar anledning till att det tar tid att somna. När vi har mycket som pågår i livet hinner inte hjärnan varva ner och tankarna flyger iväg på allt vi inte får glömma. Istället för att sova tänker du på allt du måste göra och inte ska göra. Är du stressad kan du behöva mer sömn för att orka med allt. Då är det klokt att planera, skriva ner viktiga saker och vara noga med att slappna av på kvällen för att komma ner i varv innan sömnen.

somnbrist-stress

Ljud och ljus

Sover du med nattlampa? Eller har du en familj som aldrig är tysta? Ljud och ljus av alla möjliga slag kan vara riktigt störande när vi ska sova. Förr i tiden hade vi det alltid tyst och helt mörkt i våra sovrum och det är så det är meningen att det ska vara.

Sex tips till dig som inte kan sova

Som sagt, det finns många orsaker till att du kan ha svårt att sova. Här är några tips som är värda att testa om du inte kan somna, både mer långvariga tips på livsstilsförändringar och sånt du kan göra här och nu, när du redan ligger i sängen.

1. Hitta på saker

Det brukar vara lättare att somna om man har varit aktiv under dagen. Oavsett om det är hjärnan som har fått aktivera sig eller kroppen som har rört sig så tröttar du ut dig själv och kommer att behöva mer vila. Att vara utomhus brukar vara extra energitömmande och göra att sängen känns väldigt skön på kvällen.

2. Ligg helt still

Ett tips som aldrig blir för gammalt, att ligga så still du bara kan. Att vrida och vända på sig är oftast en effekt av att inte kunna somna. Försök att inte tänka på annat än att ligga helt stilla så länge du kan. Det får kroppen att lugna ner sig och du får samtidigt något att tänka på så att inte tankarna flyger iväg lika lätt.

3. Undvik mobil och tv

Blått ljus från skärmar är lika med dagsljus, det tror i alla fall hjärnan. Lägg därför bort allt som lyser starkt gärna en timme före läggdags, då får hjärnan tid att förstå att det inte är dag längre, och det kan bli mycket lättare att somna. Melatonin är hormonet som hjälper dig att somna, vilket också produceras bättre när det är mörkt.

ljus-mobil-kan-inte-sova

4. Slappna av

Trots att du haft en aktiv dag med mycket att göra kan du inte alltid sova. Använd sista 20 minuterna innan läggdags för att varva ner och slappna av. Testa meditation eller stretchövningar, eller sitt och läs en bok i lugn och ro. Det får kropp och hjärna att slappna av och du kan somna skönt.

5. Lyssna på lugna ljud

Om du inte kan sova är lugn musik eller en ljudbok ett bra tips. Sätt på sovtimer på appen där du lyssnar så ljudet inte behöver vara på hela natten. Det finns också podcasts som är gjorda för att lyssna på när man ska sova, där folk berättar historier eller diskuterar saker som inte kräver så mycket koncentration att lyssna på.

6. Saframyl Positive Sleep

Du visste kanske att kosttillskott kan förbättra din sömnkvalitet? Saframyl Positive Sleep är en helt naturlig produkt som kan bidra till att du sover skönare. Med naturliga ämnen som saffran, citronmeliss och vitamin B6 arbetar tillskottet i tre steg: Insomning, djupsömn och uppvaknande.

Vad kan sömnbrist leda till?

Att gå miste om mycket sömn kan ge lindriga problem som att du tar sämre beslut och presterar dåligt på jobbet. Sömnbrist kan också leda allvarliga sjukdomar som kan påverka resten av ditt liv och kan skada hjärnans funktioner.

Vad händer med kroppen vid sömnbrist?

Att vara riktigt trött eller att aldrig få tillräckligt med sömn kan leda till allvarliga konsekvenser i kroppen. Här listar vi några biverkningar som sömnbrist i värsta fall kan leda till.

Konsekvenser av långvarig sömnbrist

somnbrist-konsekvenser

Vanliga frågor om sömnbrist

De som jobbar med sömnforskning får sällan en lugn stund. Vi har alltid undrat mycket om hur sömnen påverkar oss och vad som skulle hända om vi inte kan sova under en längre period. Sömnen är väldigt viktig för oss och något vi ägnar en tredjedel av vårt liv åt. Här listar vi några av de vanligaste frågorna och svaren om sömnbrist.

Vad händer i hjärnan vid sömnbrist?

När vi sover får hjärnan tid att jobba. Det är en viktig process för att vi över huvud taget ska kunna lära oss något. När du inte längre har massa tankar i huvudet kan hjärnan arbeta ifred. Om hjärnan inte får tid till att koppla ihop nervceller genom att bilda nya synapser skapar det problem för dig. Den största anledningen till att hjärnan bildar synapser är för att vi ska komma ihåg vad vi lärt oss under vår vakna tid. Att inte sova kan alltså göra dig mindre smart och ge dig sämre minne.

En annan effekt på hjärnan vid sömnbrist är att hjärnans känslocentrum, amygdalan, blir överdrivet aktiv. Du får svårare att reagera lugnt och sansat på negativa händelser, och humörsvängningar blir allt mer påfrestande. Detta är bara några av alla effekter som kan ske med hjärnan när du inte sover tillräckligt.

hjarna-somnbrist

Hur kan långvarig sömnbrist påverka kroppen?

Konsekvenser av sömnbrist och inte minst långvarig sömnbrist, kan bli jobbiga. I ett tidigt stadie kan du få sämre minne, koncentrationsförmåga och prestationsförmåga. Efter en längre tid av brist på sömn ökar också risken för många sjukdomar som har med hjärtat att göra. Långvarig sömnbrist ökar också risken för att hamna i depression, viktuppgång och att dö i förtid.

Kan inte sova fast jag är trött?

Att inte kunna sova när man är trött är något av det jobbigaste som finns. Den vanligaste anledningen till detta problem är att man är stressad. Det finns inget som gör hjärnan så pigg som att ha en massa tankar som snurrar med saker som du måste komma ihåg. Tidigare i artikeln finns tips på hur du botar sömnbristen genom att till exempel planera och skriva listor.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top