anledningar att ata fisk

5 anledningar till att äta fisk minst 1 gång i veckan!

Dela inlägget

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på whatsapp

 

Att äta fisk minst en gång per vecka har många positiva effekter, inte bara på humöret utan också på immunförsvar och intelligensen. 

Att äta en god fiskbit med lite sallad någon gång i veckan behöver inte alls vara speciellt krångligt. Du håller dig också mätt långe och magen blir också glad då fisk är lättsmält. Grönsaker som är rika på vatten och fibrer är också mättande. Men det är så mycket mer fördelar med att äta fisk också, den den både förebygger sjukdomar och skyddar mot diabetes typ 2, hjärt-kärlsjukdomar, åldersrelaterade neurolgiska sjukdomar och cancer. I korta drag ger vi dig här 5 fördelar med att äta fisk minst en dag i veckan.

 

food-dinner-lemon-rice-large

  1. Minskad risk för att drabbas av hjärtsjukdom
    En studie vid Harvards universitet visar att om man äter fisk en gång per vecka så minskar du riskerna för att drabbas aqv hjärtsjukdom med hela 36%
  1. Stå emot virus och bygg upp immunförsvaret.
    Genom att äta fisk får du i dig selen och jod. Båda dessa ämnen arbetar med vårt immunförsvar och förbättrar förmågan att stå emot virus och skadliga bakterier.
    Nyfiken på immunförsvaret?  läs om magen och att 80 % av vårt immunförsvar faktiskt sitter där
  1. Bättre humör och motverka depression
    Zink är en mineral som gör oss gladare, och zink innehåller bra fisk. Fisk innehåller också omega-3 och andra vitaminer och mineraler som kan hjälpa vår humör. Under de mörka årstiderna är det extra viktigt att få tag på detta.
    Visste du att saffran även höjer humöret och kan hjälpa vid ångest och nedstämdehet? Läs om hälsofördelarna, med att äta saffran här 
  1. Högre intelligens
    En studie vid Göteborgs universitet där 4000 ungdomar var med, visade det sig att ungdomar som åt fisk en gång/vecka presterade bättre på intelligenstest. De som åt fisk mer än en gång per vecka presterad ytterligare bättre i testerna.
  2. Bli piggare
    Massor av viktiga vitaminer, bla B12 hjälper mot trötthet och gör dig piggare. Fisk innehåller också magnesium.

Naturliga kosttillskott som kan hjälpa immunförsvar, nedstämdhet och intelligens;

För fokus och koncentration i en stressad vardag – Läs om GLYC Sharp

Boosta immunförsvaret och hjälpa vid magproblem – Detoxner IBS

 

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Scroll to Top