krav-gladje-ork

Våren, en tid då många känner glädje, ork och lust. Men det är inte lika självklart för alla!

Ordet depression kan lätt missbrukas. Ofta handlar det om att vi känner oss nere under en period. Många pratar om årstidsbunden depression* – höst- vinter och vårdepression. Just våren brukar kännetecknas av trötthet, koncentrationssvårigheter och allmän nedstämdhet. Dagarna blir längre och ljusare och kroppen hinner inte alltid ställa om sig. Våren kan också innebära mycket krav, något som den personliga tränaren Sofia Ståhl upplever under årstiden. För tidningen Metro Mode berättar hon om sin inställning till våren. Och på sin blogg skriver hon:

”Våren innebär många krav. Krav på att älska ljuset och livet, krav på att ta vara på allt och vara ute och umgås och socialisera och prestera mest hela tiden. Det är ofta som mest intensivt på jobbet under våren och helgerna bokas upp snabbt. Och det är inte okej att inte vara kompis med våren. Vi svenskar ska älska våren.”

“Tvinga dig inte att göra sådant som inte känns bra”

“Om du vet med dig att du tycker att våren är jobbig så försök att göra det bästa av det. Tvinga dig inte att göra sådant som inte känns bra. Låtsas inte att du älskar våren om du inte gör det och var inne med nerdragna persienner om det är det enda som får dig att känna dig lugn. Och när du orkar: Försök att hitta stunder att möta ljuset med öppet sinne. Kanske kan det kännas läkande och till och med mysigt att ta en promenad i solen med en kaffe? Plocka godbitarna och låt resten vara som de är.” säger hon till tidningen Metro Mode.

vårdepression

Tips om du känner dig vårdeppig:

– Boka in kravlös tid i kalendern.
– Gör saker som du mår bra av.
– Motionera. Nedstämdhet kan med fördel motas bort med fysisk aktivitet.
– Möt ljuset. Naturen läker!
– Rubba inte på sömnen. Undvik för sent kvällsjobb, surfande och tv-tittande och prioritera en god natts sömn.
– Se till att få i dig alla näringsämnen du behöver.

Relaterat: Mota bort vårdeppigheten – maten som höjer lyckonivån

*Årstidsbunden depression är vanligast under senhösten och vintern, men kan även förekomma under vår- och sommarhalvåret. Depressionssymtomen (extrem trötthet, nedstämdhet, koncentrationssvårigheter och kolhydratssug) är ofta kopplade till rubbningar i sömnhormonet melatonin och må-bra-hormonet serotonin. Källa: 1177

Vad är serotonin?

Serotonin styr bland annat vårt stämningsläge, hur pigg eller trött du känner dig. Står du inför en tuff utmaning så skickar hjärnan ut serotonin som signalerar att “det här klarar du, du är stark”. Ju högre halt serotonin, desto gladare känner du dig. Serotonin är den viktigaste signalsubstansen i hjärnan för att styra vår sinnesstämning.

När du är trött på att vara trött och stressad

Att känna sig nedstämd, stressad eller orolig är varken konstigt eller ovanligt – det är en del av livet. Men har det pågått allt för länge och börjat påverka sömn, arbete och privatliv så är det dags att bryta beteendet. Då måste vi börja fundera på hur vi ska återfå den känslomässiga balansen.

Läs även:
Kartlägg dina källor till glädje och lycka
Saframyl Positive Mood – egenvårdsmedel för positiv sinnesstämning och känslomässig balans