Tillåt dig varva ner och njuta av en trevlig och händelserik påsk utan att riskera en stressmage.

Alla dessa förberedelser inför påsk, jobb och planera barnens aktiviteter inför lovet kan, göra den mest lugna mage till en stressmage. Att få ta dig tiden att varva ner och koppla av, både före, under och efter alla förberedelser, är viktigt både för kroppen och själen. Oftast är det vi själva som ställer för höga krav och stressar upp oss i onödan. För att kunna tackla en stressmage eller IBS mage och få en lugn och harmonisk mage är det viktigt att ta hand om dig själv.

Med några enkla knep kan du stressa ner på ett bra sätt.

1.       Ett lugnande bad bör du unna dig.
Ett långt och lyxigt bad ger dig en harmonisk och avkopplande känsla, detta ger dig ett inre lugn. Här är det tillåtet att få ha dina tankar ifred. Tillåt dig själv att drömma dig bort. 

2.       Skriv ner dina tankar
Ett bra sätt att skapa dig ett inre lugn kan vara att skriva ner dina tankar. Detta är ett bra sätt att få ut din inre stress och få kontakt med dina stressade tankar. Det är då lättare för dig att kunna släppa dem.

3. Gör en digital detox
För ett få ett inre lugn kan det vara en bra idé att undvika de sociala medierna för en stund. Du kanske ska unna dig det där badet för att få ditt inre lugn.

4. Lugna magen när stressmagen stör din dag
För att få ett inre lugn är det viktig att du har en inre balans i kroppen. Krånglar din mage och är den stressad speglas detta på hela din vardag. För att mota din stressmage kan du använda kiselgel som lugnar magen. 

5.  Att göra en checklista
Många tycker en checklista kan var lugnande. Du upplever då en struktur när du kan se vad som är gjort och detta kan driva sig framåt och du känner ett lugn när alla punkter är avbockade.