Köpvillkor

Allmänt
Dessa allmänna köpvillkor gäller för Octean AB:s (org. nr 556271-2728) försäljning av varor via hemsidan www.octean.se. För att handla varor via www.octean.se måste du ha fyllt 16 år förutsatt att om du är under 18 år har du fått samtycke till ditt inköp från din förälder/förmyndare samt vara bosatt i Sverige.

Beställning
Beställning av varor görs på vår hemsida www.octean.se. Genom att genomföra en beställning godkänner du dessa allmänna köpvillkor. Avtal om köp träffas när du slutfört köpet på vår hemsida. Därefter bekräftar vi beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den mailadress du angivit. I de fall du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dessa beställningar och leverera dem i ett paket. Din beställning kan också delas upp på flera paket beroende på dess innehåll.

Om du har frågor om hur du handlar eller om våra produkter är du alltid välkommen att ringa vår Kundservice på 010-703 68 00.
Octean AB förbehåller sig rätten att annullera beställningar som innehåller felaktiga personuppgifter.

Priser och produktbilder
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem och ändringar av tekniska specifikationer fram till din betalning i kassan. Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Du har rätt att reklamera varan vid fel i produktbild eller produktinformation.

Frakt och Leverans

Leveranstid
Du får dina varor 1-3 arbetsdagar efter det att vi har fått din beställning. Alla beställningar som görs före klockan 12 helgfria vardagar skickas normalt från oss samma dag om varorna finns i lager. Om varorna du beställer inte finns i lager skickas din beställning normalt nästkommande vardag eller så snart produkten finns i lager (senast efter 30 dagar). Beställningar lagda på helger/helgdagar skickas normalt nästföljande arbetsdag. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige. Om inte alla varorna finns på lager så inväntas leverans tills alla varor kan skickas samtidigt. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen som levererar din order inom utsatt tid för valt fraktsätt.

Leveranssätt
Vi erbjuder leverans med Postnord och din beställning skickas direkt hem om den får plats i brevlådan eller -inkastet. Annars levereras din beställning till Postnords närmaste utlämningsställen.

Du måste kunna visa avinummer och giltig legitimation när du hämtar ditt paket på ett av Postnords utlämningsställe. Om någon annan ska hämta ditt paket på apotek krävs uppvisande av både din och budets legitimation.

Leveranskostnad
I vår webshop erbjuder vi alltid fri frakt.

Ångerrätt och retur

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Du står själv för returen. Octeans transportbox måste emballeras och inga klisteretiketter eller tejp får sättas direkt på förpackningen. Innan returer sker ska kundtjänst skall kontaktas på telefonnummer 0325-145 150 (mån-fred 09.00-16.30). I kontakt med kundtjänst skall returorsak anges. Du ansvarar själv för varan tills den når vårt lager. Har du frågor om retur, kontakta kundtjänst via telefonnummer ovan så hjälper vi dig gärna.

Vid retur görs en återbetalning till samma kort eller bankkonto som den ursprungliga betalningen gjordes. Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan.

Om ditt betalsätt är faktura ska du vid retur inte betala din faktura. Kontakta fakturabolaget om du har frågor gällande en återbetalning.

Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Du måste skicka tillbaka varan inom 14 dagar från att du meddelat Octean AB om utnyttjande av ångerrätten. Octean AB förbehåller sig rätten att göra värdeminskningsavdrag i det fall kund hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper och funktion.

Ej uthämtade paket
Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 150 kronor om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar. Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Force majeure
Octean AB ansvarar inte för försenad eller utebliven leverans som orsakats av omständighet som ligger utanför vår rimliga kontroll. Exempel på sådan omständighet är naturkatastrof, strejk, krig, terroristdåd, valutakursförändring, myndighetsåtgärd, lagstiftning, leverantörs-/produktions- eller transportstörningar.

Reklamation och tvist

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig så snart du upptäckt felet och inom skälig tid kontakta vår kundtjänst. Du har rätt att reklamera varan framtill dess att förbrukningstiden gått ut. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vi ersätter samtliga dina kostnader i samband med reklamationen. Klagomål kan även skickas till Octean AB, Norra Torggatan 15, 434 30 Kungsbacka.

Vid eventuell tvist följer Octean AB beslut från Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller adress Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Kundservice

Kontakta vår kundservice genom att ringa 010-703 68 00 vardagar mellan 08.30 – 16.30 vid frågor eller oklarheter. Du kan även ställa en fråga i vårt frågeformulär på vår hemsida. Vi svarar då inom 48 timmar helgfria dagar.

Ändring av köpvillkor

Octean AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra villkoren i dessa allmänna köpvillkor.

Betalning

Att handla på Octeans e-handelssida är enkelt och säkert. Du kan alltid hitta ett betalningssätt som passar dig. Du kan välja att betala med kort, direktbetalning bank eller faktura. Läs mer om de olika betalningssätten nedan.

Billmate faktura

Billmate Faktura

Handla nu – Betala först efter leverans

När du betalar med Billmate faktura överlåts denna till Billmate AB vilket innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter och betalar först efter att du mottagit dina varor. Fakturan skickas via e-post till den e-post adress du anger vid köptillfället.

Genom att handla med Billmate Faktura erbjuds du följande:

  • Få alltid hem beställningen innan du betalar
  • Minst 14 dagars betalningstid
  • Du behöver aldrig lämna ut dina känsliga kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*

Betalningsvillkor

Privatpersoner

Betalningstiden för faktura är 14 dagar från att ordern skickats ifrån butiken. Om du gör en retur har du möjlighet att flytta förfallodatumet upp till tio dagar på fakturor som inte har förfallit. Det är du som är kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”Faktura”. Vid genomförande av köp accepterar du även betalningsansvaret.

Skulle du inte hitta fakturan kan du kontakta Billmates kundtjänst för hjälp.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa fakturan korrekthet samt äkthet. Detta sker t.ex. genom telefonsamtal, legitimationskontroller samt verifiering via elektronisk identifiering, exempelvis Mobilt Bank ID.

Företag

Betalningstid för faktura är 14 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickats. Det är du som är kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”Faktura”. Vid genomförande av köp accepterar du även betalningsansvaret.

Skulle du inte hitta fakturan kan du kontakta Billmates kundtjänst för hjälp.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa fakturan korrekthet samt äkthet. Detta sker t.ex. genom telefonsamtal, legitimationskontroller samt verifiering via elektronisk identifiering, exempelvis Mobilt Bank ID.

Avgifter och ränta

Billmate debiterar ingen avgift för fakturabetalning, butiken kan komma ta ut en fakturaavgift. Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2% per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Kreditprövning

För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta postledes eller via e-post. Kreditupplysningen sköts via Creditsafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Personuppgiftshantering

Vid genomförande av köp med Billmate Faktura som betalningsalternativ ger du ditt samtycke till att Billmate kan komma att använda uppgifterna för att analysera köpvanor i syfte att förse dig med relevant information och marknadsföring, utföra tjänsterna, uppfylla eventuellt kreditavtal med dig, genomföra kreditvärdering, identifikation, riskvärdering, vidareutveckling av Billmates tjänster för att tillvarata kundförhållandet, kundanalyser, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev, till internstatistik och analysföremål samt för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för Billmates särskilt utvalda partners. Uppgifterna kan även användas för utskick per post, sms och e-post till dig om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta Billmate för att avbryta marknadsföring mot dig som kund. Uppgifterna behandlas vidare för att förhindra bedrägerier och liknande brottslighet samt att uppfylla rättsliga skyldigheter, t.ex. enligt lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (penningtvättslagen).

De personuppgifter som lagras är ditt personnummer, namn, kön, webbläsare, IP-adress, e-postadress, telefonnummer, leveransadress, fakturaadress och köp- och orderhistorik.

Billmate ansvarar gentemot dig som konsument enligt gällande lag.

Ångerrätt / Återköp / Reklamation

Enligt distans- och hemförsäljningslagen har du alltid 14 dagar på dig att ångra ett köp eller reklamera en vara. Självklart tar vi på Billmate hänsyn till detta. Det är viktigt att du kontaktar butiken du köpt varan av med din reklamation och flyttar fram förfallodatumet på din faktura genom att kontakta Billmates kundtjänst. Du kan flytta förfallodatumet upp till tio dagar på fakturor som inte har förfallit.
Kom ihåg att det fortfarande kan finnas porto-, retur- och fakturaavgifter kvar som du skall betala även om du ångrar ditt köp enligt butikens köpvillkor.

Överlåtelse

Billmate äger rätt att överlåta, belåna eller pantsätta fordran mot kund till annan. Kund (du) äger inte, utan Billmates skriftliga medgivande, rätt att överföra sina skyldigheter eller rättigheter enligt avtalet på annan part.

Billmate AB
Organisationsnummer: 556918-4129
Telefonnummer: 040-30 35 00
Email: info@billmate.se
Webb: www.billmate.se

Billmate delbetalning

Billmate Delbetalning

Allmänt

Via Billmate AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med Billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3, 6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Avierna skickas via post.

Varför Billmate Delbetalning?

  • Du får alltid varan levererad till dig innan du betalar
  • Få längre kredittid med Billmate delbetalning
  • Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader du väljer
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen *

Kostnader för delbetalningsplan **

Uppläggningskostnad
3 mån: 99 SEK
6 mån: 199 SEK
12 mån: 299 SEK
Aviseringskostnad: 35 SEK per avisering
Ränta: 1,25 % per månad

Exempel för 3 månaders delbetalning

Antal delbetalningar: 3
Administrativ avgift: 35 SEK
Kreditbelopp: 10 000 SEK
Effektiv ränta: 27.28%
Uppläggningsavgift: 99 SEK
Kreditkostnad inkl. avgifter: 458 SEK
Total kostnad inkl. avgifter: 10 458 SEK
Månadskostnad: 3 486 SEK

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Billmate AB
Organisationsnummer: 556918-4129
Telefonnummer: 040-30 35 00
Email: info@billmate.se
Webb: www.billmate.se

Billmate kortbetalning

Billmate Kortbetalning

När du betalar via kort administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Dettainnebär att du handlar tryggt och enkelt.

Vi accepterar betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen behandling av kortnummer sker hos butiken.

Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.

 

Personuppgifter

Vid beställning av Octean hanteras alla personuppgifter på ett korrekt, säkert och kontrollerat sätt för att dina uppgifter inte ska kunna läsas av obehöriga. När du lägger din beställning hos oss måste du uppge dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala via faktura måste du även ange ditt personnummer.

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullgöra transport, betalning och fakturering. Dina personuppgifter måste vi lämna vidare till vår betalningsförmedlare DIBS, vår fakturapartner Klarna samt vår logistikpartner för att de ska kunna fullgöra sina åtaganden. Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om dina uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan du begära att informationen ska korrigeras. Du har alltid rätt att utan någon speciell anledning begära att informationen om dig raderas. Vi följer Personuppgiftslagen (PuL) och de personuppgifter som lämnas används endast för att administrera ditt köp. Dina personuppgifter lämnas aldrig ut till tredje part.

Kunden i fokus


Våra produkter & produktinformation bygger alltid på lång erfarenhet & klinisk dokumentation för att kunden alltid ska känna sig säker

Kundkontakt


Vi finns att kontakta alla dagar, telefon 010-703 68 00

40 års erfarenhet


Octean representerar 40 års erfarenhet inom läkemedels-
industrin & egenvård. Hos oss arbetar både auktoriserad hälsorådgivare & apotekare.

Alltid fri frakt


Vi har alltid fri frakt på alla beställningar inom Sverige

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Pin It on Pinterest

Share This